Coraz większą popularnością wśród konsumentów cieszą się dodatkowe usługi oferowane za pomocą terminala płatniczego, które można zrealizować podczas płatności bezgotówkowych w punktach handlowych. Zainteresowana możliwością wypłaty gotówki w sklepie, na stacji benzynowej czy w placówce poczty jest aż połowa Polaków. Konsumenci są otwarci również na dodatkowe możliwości, które oferują nowoczesne terminale płatnicze, takie jak odbiór przesyłek (56%), doładowanie telefonów (44%) czy zostawianie napiwków kartą (42%).

O fenomenie usługi cashback

Najchętniej z połączonej usługi płatności kartą i wypłaty gotówki skorzystałyby osoby młode. W przedziale wiekowym 18-24 lat jest ich aż 72% oraz ponad 2/3 (62%) w grupie 25-39 lat. Dla najmłodszych konsumentów istotne znaczenie ma również możliwość odbioru przesyłek (80%) oraz opcja pozostawienia napiwku kartą (64%).

Jak pokazują dane Narodowego Banku Polskiego, na koniec 2022 r. wypłatę gotówki przy okazji zakupów oferowało swoim klientom blisko 300 tys. placówek handlowych – sklepów i supermarketów, placówek pocztowych, stacji benzynowych, hoteli, salonów prasowych i innych punktów handlowo-usługowych. W IV kwartale 2022 r. przeprowadzono 5,5 mln wypłat sklepowych, a ich wartość wyniosła 894,9 mln zł – ponad 7% więcej w stosunku do poprzedniego kwartału.

Z usługi wypłaty gotówki podczas płatności kartą można skorzystać m.in. w sklepach sieci Carrefour, Gzella, Netto, Sokołów, Empik i w punktach Ruchu, a także na stacjach benzynowych i w placówkach Poczty Polskiej. Punkty, w których dostępna jest usługa oznaczone są znakami Mastercard – Płać Kartą i Wypłacaj oraz Visa Cash Back. Limit jednorazowych wypłat wynosi 1000 zł, warunkiem realizacji usługi jest jednak każdorazowo dostępność gotówki w kasie.