Najnowsze badanie EY Future Consumer Index wskazuje, że dla 41% Polaków zrównoważony rozwój jest ważny przy podejmowaniu decyzji zakupowych. Jest to tożsame z danymi ze światowego badania, gdzie również 41% badanych odpowiada twierdząco na tak zadane pytanie. Oczekuje się, że trend ten nasili się w przyszłości. 55% badanych Polaków deklaruje, że będzie zwracać większą uwagę na wpływ tego co kupuje na środowisko naturalne, o 9 pkt. proc. mniej niż średnia światowa.
Polskie społeczeństwo zmierza w kierunku zrównoważonego rozwoju. Klienci pytani o produkty za które są w stanie zapłacić dodatkowo wymieniają produkty ekologiczne na trzecim miejscu z 10% wskazań, tylko o 0,3 pkt. proc. mniej niż zaufane marki. To dwa razy więcej niż w poprzedniej edycji badania, gdy za produkty zrównoważonego rozwoju gotowych było płacić dodatkowo 5% konsumentów.
Pandemia wzmocniła zainteresowanie zrównoważonym rozwojem
W czasie pandemii duża część konsumentów zaczęła mocniej zwracać uwagę na aspekt zrównoważonego rozwoju – 37% respondentów deklaruje, że zwiększyło zainteresowanie produktami zrównoważonego rozwoju. Już ponad połowa konsumentów uwzględnia zrównoważony rozwój podczas robienia zakupów. Trend ten może nasilić się w przyszłości – 35% badanych zadeklarowało, że zwiększy zaangażowanie w kupowanie zrównoważonych produktów – to wnioski z 4. odsłony polskiej edycji badania EY Future Consumer Index.
Osoby stawiające dobro planety na pierwszym miejscu to już 30% badanych i takich osób jest więcej niż konsumentów stawiających przystępność cenową na pierwszym miejscu, którzy stanowią 24% respondentów. Dla porównania, średnio na świecie 18% badanych stawia dobro planety na pierwszym miejscu, a dostępność cenową – 31%.
Jednak badanie wskazuje też na to, że deklaracje są rozbieżne z realiami. Jedynie 19% badanych z Polski i średnio 27% respondentów badania na świecie twierdzi, że jest gotowa płacić więcej za produkty wpisujące się w nurt zrównoważonego rozwoju. Do kupowania zrównoważonych produktów i usług zniechęca polskich konsumentów głównie wysoka cena (90%), a także marketing wprowadzający w błąd (58%).
Polacy chcą ekologii korzystnej dla portfela
48% respondentów badania EY Future Consumer Indexw Polsce deklaruje, że podejmuje działania na rzecz środowiska głównie wtedy, gdy pozwalają one oszczędzić pieniądze (wobec 56% średniej światowej). Równolegle, 47% badanych uważa, że zakup produktów związanych ze zrównoważonym rozwojem kosztuje zbyt wiele, co jest zbieżne z opinią przeciętnego konsumenta na naszym globie.
37% polskich konsumentów płaci więcej za produkty jeśli wierzy, że mają one mniejszy wpływ na środowisko (wobec 44% średniej światowej) i 35% osób płaci więcej za produkty jeśli wierzą, że są one wytwarzane w sposób uwzględniający zrównoważony rozwój (9 pkt. proc. mniej niż średnia światowa).
Konsumenci najczęściej biorą pod uwagę zrównoważony rozwój kupując produkty, których wysoka jakość i ekologiczne składniki mają bezpośredni wpływ na zdrowie. 73% konsumentów bierze pod uwagę zrównoważony rozwój kupując owoce i warzywa, świeże mięso, wędliny i drób, 72% – kupując kosmetyki i produkty do pielęgnacji ciała.
Konsumenci oczekują autentyczności i realnego wpływu
Pytani o ocenę możliwości wpływania poszczególnych branż na środowisko, konsumenci dość realistycznie oceniają, że pozytywny wpływ na środowisko ma tak naprawdę niewiele z nich. Na podium znalazły się owoce i warzywa (45% wskazań), a zaraz za nimi edukacja i kształcenie (40%). Warto też zwrócić uwagę na dysproporcję w branży odzieżowej: 70% respondentów uwzględnia zrównoważony rozwój przy kupnie produktów odzieżowych, a jedynie 26% wierzy, że branża przyczynia się do zrównoważonego rozwoju.
Respondenci badania EY Future Consumer Index mają wysokie oczekiwania wobec firm w zakresie zrównoważonego rozwoju. 59% badanych uważa, że przedsiębiorstwa są zobowiązane do zapewnienia im możliwości wyboru tego typu produktów i usług. 72% uważa, że marki są zobowiązane do inwestowania w zrównoważoną produkcję swoich produktów i usług. 56% respondentów, uważa, że firmy muszą się upewnić, że ich dostawcy spełniają wysokie standardy pod względem środowiskowym i społecznym.
– Z naszego badania widać wyraźnie, że polscy konsumenci są gotowi do działań na rzecz planety nie tylko na poziomie ogólnym, ale też w codziennym życiu, poprzez wybór ekologicznych produktów i usług. Dlatego firmy powinny uwzględnić zrównoważony rozwój w działaniach i komunikacji już teraz. Najlepiej poprzez zaoferowanie alternatyw zgodnych z ich wartościami. Kluczowa jest autentyczność działania firm w obszarze zrównoważonego rozwoju – konsumenci, zwłaszcza młodzi, są bardzo wyczuleni na wszelki fałsz w tej dziedzinie – mówi Łukasz Wojciechowski, Partner EY, Lider usług dla sektora Handlu i Produktów Konsumenckich.