Największy polski bank wykorzystuje sztuczną inteligencję do oceny ryzyka większości kredytów konsumenckich i sektora mśp, a także dla 30 proc. kredytów hipotecznych. AI wspiera także precyzyjną analizę kredytów korporacyjnych – czytamy w komunikacie.
Sztuczna inteligencja w PKO BP
Dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji bank może tworzyć bardziej dokładne modele do oceny ryzyka, które biorą pod uwagę setki zmiennych, w tym nowe dane z zewnętrznych źródeł lub dostępne tylko dla określonej grupy klientów. Przy ocenie kredytowej wykorzystywane są także informacje o tym, jak klient zachowuje się w bankowości mobilnej i internetowej.
Machine Learning, dzięki swojej dokładności, ma podnosić poziom akceptowalności wniosków kredytowych o 2 punkty proc. PKO Bank Polski wykorzystuje tę technologię także do analizy kredytów korporacyjnych. Decyzje dotyczące 8,6 mld portfela tych kredytów podejmowane są przy użyciu precyzyjnej analizy transakcji zakupowych.
AI w ocenie ryzyka to nie tylko bardziej precyzyjna analiza wniosków kredytowych, ale także szybszy proces przyznania kredytu. W PKO BP w przypadku najlepszych klientów, z dobrą historią spłat, decyzja o przyznaniu kolejnego finansowania podejmowana jest automatycznie i praktycznie bez żadnych formalności. Sztuczna inteligencja wspiera także procesy monitorowania terminowości spłat i pomaga dobierać właściwą formę kontaktu z klientem, który ma problem z regulowaniem zobowiązań – czytamy w komunikacie.
PKO BP dąży do tego, by przy wsparciu AI, aż 90 proc. procesów oceny ryzyka przebiegało automatycznie.