Z raportu PayPo wynika, że co drugi badany zrezygnował z zakupu w sklepie internetowym z powodu braku opcji płatności odroczonych, przy czym 34,9% z nich przyznało, że zdarzyło im się to wielokrotnie. W komunikacie czytamy, że kupujący doceniają elastyczność finansową, jaką zapewnia ta forma płatności oraz możliwość lepszego zarządzania budżetem domowym.
Płatności odroczone nie tylko online
Płatności odroczone, które od lat dominują w handlu internetowym, zyskują coraz większą popularność także w tradycyjnych punktach sprzedaż. Obecnie 15,7% badanych korzysta z tej metody płatności podczas zakupów stacjonarnych, a kolejne 43,3% planuje wdrożyć BNPL w swoich przyszłych zakupach.
W marcu tego roku PayPo rozszerzyło działanie swojej wirtualnej karty na wszystkie punkty stacjonarne obsługujące terminale płatnicze. Dzięki temu klienci mogą korzystać z płatności odroczonych nie tylko w sklepach spożywczych, ale także w kinach, na stacjach benzynowych, u kosmetyczki, czy u fryzjera.
Jak kupujemy przy użyciu płatności odroczonych
Z raportu PayPo: „Polak na zakupach z BNPL” wynika, że konsumenci najczęściej wybierają płatności BNPL przy zakupie elektroniki (55,4%), odzieży i obuwia (47,4%) oraz produktów do domu i ogrodu (33,7%). Blisko co czwarte zakupy (24,5%) przy użyciu tego rodzaju finansowania mieszczą się w kwocie 301-500 zł, a podobnie jest w przypadku zakupów w granicach 201-301 zł (23,4%). Częstotliwość korzystania z płatności odroczonych różni się w zależności od konsumentów. 41,1% korzysta z BNPL od 1 do 3 razy w miesiącu, a 36,9% rzadziej niż raz na miesiąc. Regularnie, 4-6 razy w miesiącu, korzysta z tej metody 11,7% klientów.
Wśród oferentów płatności odroczonych w Polsce największą popularnością ma cieszyć się PayPo, z którego korzysta 44,3% użytkowników. Na drugim miejscu znalazła się Klarna, wybierana przez 22,9% badanych. PKO BP Płacę później, Alior Pay, Twisto, P24Now i Revolut mają łącznie 10,3% udziału w rynku. Dużą popularnością cieszy się także Allegro Pay, z którego korzysta 59,4% użytkowników, jednak jest to metoda dostępna wyłącznie dla kupujących na Allegro.
Polacy otwarci na innowacje
Jak wynika z raportu PayPo, aż 72,9% respondentów deklaruje gotowość do korzystania z nowych produktów, a blisko 60% jest skłonnych porzucić tradycyjne metody płatności na rzecz fintechowych rozwiązań.
Co więcej, ponad 58% konsumentów aktywnie poszukuje i testuje nowe formy płatności, często jeszcze przed ich szerokim wdrożeniem na rynku. To wyraźny sygnał dla branży, że elastyczne i nowoczesne opcje płatnicze stają się standardem, a nie jedynie dodatkiem do oferty sklepów.