Podróże zagraniczne nierozerwalnie wiążą się z płatnościami w obcej walucie, które można wykonywać na wiele sposobów. 55% Polaków spytanych o to w badaniu Visa wskazało, że podczas podróży zagranicznych chciałoby płacić przy użyciu kart lub smartfonu/smartwatcha. Trend ten rozwinął się w czasie pandemii, kiedy konsumenci częściej robili zakupy w internecie i płacili kartami w sklepach. Przyzwyczajenie do płacenia w cyfrowy sposób jest widoczne w wyborze metod płacenia podczas wyjazdów za granicę. Polacy, którzy w takich sytuacjach wybierają kartę lub smartfon/smartwatch cenią te metody płatności za wygodę (74%), szybkość (68%) i brak ryzyka utraty gotówki (45%), a także za bezpieczeństwo (42%) oraz brak konieczności wymiany gotówki na lokalną walutę (40%).

Polacy chcą płacić kartą lub smartfonem

– Wyniki badania Visa pokazują, że Polacy podróżujący za granicę chętnie wybierają płatności kartą lub smartfonem/smartwatchem: ponad połowa polskich respondentów wskazała, że chciałaby płacić właśnie w ten sposób. Dzięki innowacyjnej globalnej sieci Visa każdy może płacić szybko, wygodnie i bezpiecznie w przeszło 100 milionach sklepów w ponad 200 krajach świata – powiedział Adrian Kurowski, dyrektor Visa w Polsce.

Interesujące jest także to, że zdecydowana większość Polaków (81%) używa tej samej karty do płacenia w kraju i za granicą, a tylko 19% Polaków korzysta z innej karty podczas podróży zagranicznych. Zapytani o powody takiego stanu rzeczy, Polacy wskazywali poczucie większego bezpieczeństwa wynikające z tego, że nie płacą swoją „główną” kartą (38%), lepsze kursy wymiany walut (35%), dostęp do wielu różnych walut (28%), a także lepszą kontrolę wydatków (26%). Ponadto 37% polskich respondentów zadeklarowało, że podczas wyjazdów zagranicznych chętnie zapłaci kartą w sposób zbliżeniowy, a jedna piąta (20%) chciałaby płacić zbliżeniowo swoim smartfonem lub smartwatchem.

Na wakacjach lub podczas weekendowego wypadu do miasta za granicą Polacy chcieliby płacić kartą albo smartfonem/smartwatchem. A gdzie najczęściej wydają pieniądze? Na stacjach benzynowych (74% łącznych wskazań dla kart i smartfonów/smartwatchów), w aptekach i drogeriach (70%), sklepach spożywczych, restauracjach i centrach handlowych (po 66% w każdym z tych miejsc), a także płacąc za rozrywkę, w tym zwiedzanie muzeów, galerii i parków rozrywki (60%).

Polacy wracają do podróży zagranicznych

W 2022 roku Polacy chcieliby spędzić urlop za granicą (dłuższy niż 3 doby) – taki wyjazd planuje w tym roku ponad 40% naszych rodaków. Podobnie odpowiadali Czesi i Bułgarzy (odpowiednio 41% i 42%), jednak w tym względzie znacznie ustępując Słoweńcom (62%) i Rumunom (50%). Kolejnym powodem wyjazdu za granicę są krótkie wypady weekendowe, tzw. „city breaks”. Tego rodzaju wyjazd planuje ponad 25% polskich respondentów, co jest porównywalne do deklaracji Czechów. Znacznie częściej zamiar takiego wyjazdu wskazywali Słoweńcy (44%), a także Chorwaci (41%).

– Visa od dawna jest zdania, że podróże i turystyka niosą ze sobą wiele dobrego. To ważny czynnik, który przyczynia się do rozwoju gospodarczego i tworzenia miejsc pracy, a jednocześnie pozwala zrozumieć i docenić kulturowe bogactwo otaczającego nas świata. Nasze badanie dowodzi, że Polacy w tym roku chcą wrócić do zwiedzania świata, tak jak to robili przed pandemią. Powrót do podróżowania – bez względu na to, czy jest spowodowany dłuższym wyjazdem urlopowym czy krótkim wypadem na weekend – sugeruje, że polscy konsumenci nabierają poczucia pewności. Dzięki temu zwiększy się liczba płatności międzynarodowych, co może przyczynić się do ożywienia w wielu branżach, w tym w sektorze turystycznym – dodał Adrian Kurowski.

Z badania Visa wynika, że około 52% Polaków chce w tym roku choć raz pojechać na wakacje. Podobnie myślą Węgrzy (50%), Czesi (50%) i Słowacy (47%). Z kolei 36% Polaków wskazało, że na urlop pojadą nawet częściej – dwa lub trzy razy. Ponad jedna trzecia (36%) Polaków zwykle planuje swoje podróże wakacyjne z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem, a 29% planuje wyjazdy na około miesiąc do przodu. W 2022 roku najpopularniejsze kierunki urlopowe dla naszych polskich obywateli to Chorwacja i Włochy (oba kraje po 26%), Grecja i Hiszpania (oba kraje po 25%), a także Egipt (14%).

Polacy chcieliby także „doładować baterie” w 2022 roku podczas krótkich wypadów weekendowych do miast w innych krajach (tzw. „city breaks”). Główne kierunki takich wyjazdów to Praga i Berlin (po 31% wskazań), Londyn (25%), a także Paryż i Wiedeń (po 24% wskazań). Aż 45% Polaków chciałoby w tym roku na krótko odwiedzić 2 lub 3 zagraniczne miasta, a prawie 38% zamierza zrealizować jeden taki wyjazd. Jeśli chodzi o planowanie tych wyjazdów, to 30% naszych rodaków robi to mniej więcej z miesięcznym wyprzedzeniem, a ponad 21% na tydzień lub dwa przed wyruszeniem z domu.

Z kolei wyjazdy służbowe nie cieszą się wielką popularnością. Tylko nieco ponad 6% Polaków deklaruje w tym roku podróże takiego rodzaju, przy czym 37% badanych planuje w tym roku 2 lub 3 takie wyjazdy, a nieco ponad 19% uważa, że w 2022 roku odbędzie tylko jedną taką podróż.