Udział transakcji zbliżeniowych w punktach sprzedaży stacjonarnej zbliżył się do połowy. BLIK umacnia także swoją obecność w e-commerce i przelewach na telefon, utrzymując dwucyfrowe wzrosty w każdym z kanałów – podano na dzisiejszej konferencji prasowej.
Dynamiczny wzrost w POS
Najwięcej, bo aż 325,5 mln razy, płacono BLIKIEM za zakupy online (wzrost 23 proc. r/r). Ich wartość wyniosła 49,5 mld zł, rosnąc o 31 proc. względem analogicznego okresu ub. r. Średnia kwota jednej operacji w tym kanale to 152 zł. Natomiast w przypadku usługi BLIK Płacę Później, była ona znacznie wyższa i sięgnęła 317 zł. Wśród najpopularniejszych kategorii podczas zakupów online pod względem wartości transakcji znalazły się: usługi finansowe (+55 proc., średnia kwota 288 zł), kategoria dom i ogród (+26 proc., 421 zł) oraz moda – ze wzrostem o 17 proc. i pojedynczą płatnością na poziomie 237 zł.
Rosnącą popularnością cieszą się płatności BLIKIEM w terminalach płatniczych. W pierwszym kwartale br. użytkownicy wykonali 154,5 mln takich transakcji – to wzrost o 47 proc. w porównaniu do Q1 2024. Już niemal połowę operacji w tym kanale stanowiły płatności zbliżeniowe, których liczba wyniosła 72,9 mln, przy średniej kwocie transakcji równej 58 zł.
W analizowanym okresie najwięcej z nich zostało zrealizowanych w województwach: mazowieckim, dolnośląskim, małopolskim, wielkopolskim i łódzkim. Dodatkowo BLIK zbliżeniowy coraz częściej wykorzystywany jest poza granicami kraju. Dotychczas zarejestrowano transakcje zbliżeniowe BLIKIEM w 161 państwach na świecie.
Przelewy na telefon i operacje w bankomatach
W pierwszym kwartale 2025 roku liczba zarejestrowanych numerów telefonów umożliwiających odbiór przelewów przekroczyła 18,7 mln. W omawianym okresie Polacy wykonali 167 mln takich transakcji – o 27 proc. więcej niż rok wcześniej. Ich średnia wartość wyniosła 166 zł.
W tym samym czasie zrealizowano również 17,6 mln (+11 proc. r/r) operacji w bankomatach, w tym 15,2 mln wypłat i 2,3 mln wpłat. Średnia wartość płatności w tym kanale była najwyższa i wyniosła 727 zł.
Dla porównania warto przytoczyć statystyki BLIKA z całego 2024 roku – w tym okresie liczba transakcji wyniosła ponad 2,4 mld, co oznacza wzrost o 37 proc. r/r, a ich wartość osiągnęła 347,3 mld zł (+43 proc. r/r). Oznacza to, że w samym 2024 r. użytkownicy BLIKA zrealizowali ponad połowę wszystkich transakcji z ostatnich dziewięciu lat łącznie.
Ostatnio BLIKA wdrożył także fintech Revolut – z tych płatności ma już korzystać ponad 1 mln jego klientów. Od jesieni 2024 roku klienci Revolut wykonali z pomocą usługi BLIK ponad 7 mln transakcji w internecie, sklepach stacjonarnych i w bankomatach, o łącznej wartości blisko 1 mld PLN.