W 2023 r. łączna liczba płatności dokonanych w Wielkiej Brytanii wyniosła 48,1 miliarda, w porównaniu z 45,7 miliarda w 2022 roku. Konsumenci odpowiadali za 85% z nich, a firmy za pozostałe 15%. Karty debetowe pozostają najpopularniejszą metodą płatności, stanowiąc 51% wszystkich płatności dokonanych w 2023 roku.

Coraz więcej Brytyjczyków żyje bezgotówkowo

Tymczasem po wzroście liczby płatności gotówkowych po raz pierwszy od dekady w 2022 r., ich wolumen spadł o siedem procent w roku 2023. Gotówka stanowiła zaledwie 12% wszystkich płatności w ubiegłym roku, a prawie czterech na dziesięciu dorosłych Brytyjczyków żyło w dużej mierze bezgotówkowo.

Z kolei wykorzystanie płatności zbliżeniowych i mobilnych nadal rosło. W 2023 r. w Wielkiej Brytanii dokonano 18,3 mld płatności zbliżeniowych, co stanowi wzrost o siedem procent. W sumie płatności zbliżeniowe stanowiły 38% wszystkich płatności dokonywanych w Wielkiej Brytanii.

Patrząc konkretnie na mobilne płatności zbliżeniowe, liczba osób zarejestrowanych w Apple Pay i Google Pay osiągnęła 42% dorosłej populacji, w porównaniu z 30% w 2022 roku. Pod względem użytkowania jedna trzecia korzystała z mobilnych płatności zbliżeniowych co najmniej raz w miesiącu w 2023 roku.

Dane te pokrywają się z ostatnimi badaniami przeprowadzonymi przez fintech Marqeta, które wykazały, że 80% Brytyjczyków korzystało z płatności zbliżeniowych w ciągu ostatniego tygodnia – prawie dwukrotnie więcej niż w USA. Badanie wykazało również, że ponad dwie trzecie brytyjskich konsumentów czuje się teraz na tyle pewnie, że mogą zostawić fizyczne portfele w domu. Z kolei 50% obywateli UK zmniejszyło swoje wydatki gotówkowe w ciągu ostatniego roku.

A co z gotówką? Financial Conduct Authority, brytyjski organ nadzoru, wprowadził nowe przepisy, zgodnie z którymi banki i towarzystwa budowlane będą musiały uwzględnić w swoich działaniach dostęp do gotówki dla lokalnych społeczności.

Zgodnie z nowymi zasadami banki będą musiały uwzględniać potrzeby lokalnych mieszkańców i grup społecznych podczas zamykania oddziałów, czy likwidowania bankomatów. Banki będą zobowiązane również do przedstawienia oceny, czy w danym miejscu istnieje luka w dostępie do gotówki. W przypadku stwierdzenia istotnych luk, banki banki będą zobowiązane do utrzymania oddziałów i bankomatów do czasu znalezienia alternatywnych rozwiązań.