Transakcje leasingowe zdecydowanie dominują wśród zawieranych kontraktów przez firmy leasingowe. Ich wartość wyniosła 69,15 mld zł mld zł (skok o 11,9 proc.), z kolei pożyczek leasingowych – 9,84 mld zł (wzrost o 1,2 proc.) – wynika z danych Związku Polskiego Leasingu.

Prawie 80 mld zł udzielonego finansowania w trzech kwartałach 2024

O ile w pierwszym i drugim kwartale spółki leasingowe zanotowały dwucyfrowy wzrost, tak w trzecim kwartale jest jednocyfrowy i sięga 4 proc. Branża leasingowa odczuwa skutki trudnej sytuacji w branży transportowej. Od czterech kwartałów finansowanie pojazdów ciężkich jest na minusie. Wartość finansowania ciężkiego transportu spadła o ponad 15 proc. rok do roku, osiągając wartość 13,5 mld zł po dziewięciu miesiącach roku.

Leasingodawcy rosną dalej w segmencie pojazdów lekkich, które dominują w ich portfelach, a także w segmencie maszyn i urządzeń. W tym ostatnim wyraźny wzrost widać w finansowaniu maszyn budowalnych (wzrost o 27 proc., do 3,9 mld zł) oraz sprzętu medycznego (o 25 proc., do 1,1 mld) i gastronomicznego (o 22 proc., do 177 mln zł). W segmencie maszyn i urządzeń największą część stanowią maszyny rolnicze – 4,6 mld zł, które odnotowały lekki, 1-proc. spadek.

Wpływ na to miało zamieszanie spowodowane wejściem w życie na początku roku ustawy o kredycie konsumenckim oraz ustawy o konsumenckiej pożyczce lombardowej, na podstawie których rolnicy zaczęli być traktowani jak konsumenci, co ograniczyło im dostęp do finansowania udzielanego przez firmy leasingowe. W kwietniu weszła w życie nowelizacja, która uchyliła zapis niekorzystany dla rolników.

Jak wygląda finansowanie w podziale na aktywa:

  • Pojazdy – 56,9 mld zł (wzrost o 13 proc.)
  • w tym pojazdy lekkie – 42,7 mld zł (wzrost o 26 proc.)
  • w tym pojazdy ciężkie – 13,5 mld zł (spadek o 15 proc.)
  • Maszyny i urządzenia – 19,2 mld zł (wzrost o 6 proc.)
  • Pozostałe ruchomości – 2,4 mld zł (spadek o 0,7 proc.)
  • Nieruchomości – 0,44 mld zł (spadek o 20 proc.)

Wygląda jednak na to, że sytuacja w europejskim przemyśle powinna być już wyraźnie lepsza w czwartym kwartale tego roku. Dane za wrzesień pokazały nieznaczny wzrost produkcji przemysłowej strefy euro w ujęciu rocznym, po wielu miesiącach głębokich spadków. Odbiła też wyraźnie we wrześniu sprzedaż detaliczna towarów w Niemczech, a to ostrożna postawa niemieckich konsumentów była jedną z głównych przyczyn słabości przemysłu Eurolandu. Pomaga też EBC, systematycznie obniżając stopy procentowej. Stwarza to wszystko warunki do trwałego odbicia produkcji przemysłowej w strefie euro w końcówce tego roku, na co pozytywnie zareagują polskie firmy transportowe. Widzimy spore szanse na dodatnią dynamikę finansowania pojazdów ciężkich na rynku leasingu w czwartym kwartale 2024.