Badania Fundacji Polska Bezgotówkowa pokazały również, że 42 proc. Polaków przynajmniej raz zmieniło miejsce zakupu ze względu na to, że dany punkt nie umożliwiał płatności cyfrowych. Jednocześnie konsumenci jasno komunikują, że możliwość wyboru metody płacenia jest dziś ważnym elementem jakości obsługi.

Nie ma ulubionej metody płatności? Rezygnuję z zakupu

Aż 71 proc. badanych uważa, że oferowanie różnych opcji płatności jest przejawem dbałości o klienta i wyższego standardu serwisu. Dla przedsiębiorców oznacza to, że dostępność szerokiej gamy płatności, w tym bezgotówkowych przestaje być dodatkiem, a staje się jednym z podstawowych oczekiwań klientów.

– Swoboda w zakresie wyboru metod płatności jest dziś standardem rynkowym i ma znaczenie dla polskich konsumentów – klienci oczekują, że będą mogli płacić tak, jak lubią i jak im wygodniej. Sklep, który nie daje możliwości wyboru formy płatności, ryzykuje nie tylko utratę pojedynczej transakcji, lecz często także stałego klienta. Konsumenci są dziś bowiem mobilni, świadomi swoich praw i bez wahania przenoszą swoje zakupy tam, gdzie mogą zapłacić kartą, telefonem czy zegarkiem, czyli w preferowany przez siebie sposób – mówi Joanna Erdman, prezeska Fundacji Polska Bezgotówkowa.

Rosnąca popularność płatności kartą, telefonem czy innymi formami bezgotówkowymi sprawia, że przedsiębiorcy – zarówno w handlu detalicznym, jak i w usługach – powinni traktować ich wdrożenie nie tylko jako inwestycję w konkurencyjność i lojalność klientów, ale również jako nieodzowny element prowadzenia nowoczesnego biznesu, zgodnego z wymogami prawa i standardów rynkowych. Dane z badania jednoznacznie pokazują, że brak nowoczesnych metod płatności może realnie ograniczać obroty i hamować rozwój biznesu.

Niedawno pisaliśmy, że Fundacja Polska Bezgotówkowa sprawdziła, ilu Polaków korzysta z automatów sprzedażowych oraz w jaki sposób użytkownicy opłacają w nich swoje zakupy i zamówienia. Wyniki badania pokazały, że 81% ankietowanych korzysta z parkomatów, a 43% z nich uiszczało w nim opłatę bezgotówkowo. 78% miało okazję skorzystać z kawomatu, a połowa (39%) zapłaciła za kawę cyfrowo.