Bank opisuje schemat działania oszustów – na początek dzwoni osoba, która podaje się za pracownika PKO BP lub wysyła SMS-a z informacją, że wystąpił problem z aktualizacją aplikacji. Co dalej?

Oszuści biorą na celownik klientów PKO BP

W wiadomości SMS oszust przesyła link, w który mamy kliknąć, aby pobrać aplikację. W rzeczywistości prowadzi on do fałszywej strony lub sklepu z aplikacjami. Następnie przestępca prosi o zweryfikowanie tożsamości klienta – poprzez przyłożenie karty do telefonu, a także wpisania jej kodu PIN.

To pułapka. Aplikacja ma za zadanie wykraść dane karty i PIN, a tym samym pieniądze klienta. PKO BP przypomina, że pracownik banku nie prosi o „przykładanie karty do telefonu” ani wpisanie PIN-u karty w aplikacji. Jeśli klient ma wątpliwości z kim rozmawia, to może potwierdzić tożsamość pracownika w aplikacji IKO.

PKO BP zwraca też uwagę na zasady bezpieczeństwa. Przypomina, aby nie otwierać załączników i nie klikać w linki w tego rodzaju wiadomościach – maile i SMS-y od banku nie zawierają linków. Aplikacje powinniśmy pobierać wyłącznie z oficjalnych sklepów (Google Play, App Store, Huawei AppGallery).

Płatności zbliżeniowe telefonem warto potwierdzać odciskiem palca lub skanem twarzy. Jeśli nasze urządzenie ma taką opcję możemy włączyć w ustawieniach potwierdzenie płatności zbliżeniowych za pomocą biometrii. Bank przypomina również, aby nie instalować oprogramowania z nieznanych źródeł, ani za niczyją namową, zwłaszcza na urządzeniach, z których logujemy się do banku.

A co jeśli już zainstalowaliśmy fałszywą aplikację? PKO BP radzi, aby natychmiast zastrzec kartę i skontaktować się z bankową, bezpłatną infolinią pod numerem 800 302 302.