W ciągu 7 lat eksperci PZU przeanalizowali ponad 7 tys. pomysłów na nowe rozwiązania w Grupie PZU. 5 proc. z nich, czyli około 350, zostało poddanych szczegółowej weryfikacji, obejmującej m.in. walidację biznesową oraz wykonalność prawną i technologiczną. 77 rozwiązań przeszło pilotaż, z czego 49 zostało przekazanych do wdrożenia w PZU. Dzięki programowi ubezpieczyciel zyskał ponad 200 mln zł (skumulowane korzyści) – czytamy w komunikacie.

Innowacje ze Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii i… Kazachstanu

Firma podsumowuje dotychczasowe efekty programu w najnowszym raporcie „PZU Ready for Startups. W jaki sposób największy ubezpieczyciel w CEE współpracuje ze start-upami?”.

W swoim dorobku ubezpieczyciel ma zrealizowane projekty z partnerami z 12 krajów, m.in. z Wielkiej Brytanii, Danii, Stanów Zjednoczonych, Holandii, Szwecji, Hiszpanii, Kazachstanu czy Niemiec. Przykładem jest współpraca z brytyjską firmą technologiczną, dzięki której PZU jako pierwszy ubezpieczyciel w Polsce i jeden z pierwszych na świecie wdrożył rozwiązanie wykorzystujące AI w obsłudze szkód komunikacyjnych.

Spośród 49 zrealizowanych projektów najwięcej, bo aż 16 (33% wszystkich wdrożeń), usprawniło obszar obsługi szkód i świadczeń. 22% przedsięwzięć dotyczyło sprzedaży i marketingu, 16% produktów, a 12% obsługi klienta. Ostatnio pisaliśmy, że PZU sięgnęło po generatywną sztuczną inteligencję, aby usprawnić obsługę klientów. Dzięki rozwiązaniu Samoobsługa NEXT mogą oni otrzymać odszkodowania za szkody majątkowe PZU Dom w mniej niż 24 godziny.

PZU poszukuje partnerów do wdrażania innowacji m.in. poprzez udział w programach akceleracyjnych. Na przestrzeni ostatniego roku do akceleratorów, których partnerem jest PZU zgłosiło się blisko 400 startupów, które wskazały największego polskiego ubezpieczyciela jako preferowanego odbiorcę technologii.

W ramach akceleratorów PZU testuje obecnie nowe rozwiązania z trzema startupami z obszarów cyberbezpieczeństwa, ubezpieczeń online i konwersacyjnej sztucznej inteligencji. W drugim kwartale ubezpieczyciel zamierza zakończyć te testy i podjąć decyzję o wdrożeniu najlepszych rozwiązań.

Jakich technologii szuka PZU?

Wśród kluczowych technologii, które w najbliższym czasie mają potencjał zmienić oblicze sektora ubezpieczeń, PZU wskazuje:

  • generatywną sztuczną inteligencję (GenAI) – może być ona bardzo użyteczna w automatyzacji i poprawie efektywności pracy. Branża ubezpieczeniowa, ze względu na swój charakter i znaczną liczbę danych oraz dokumentów, które przetwarza, ma duże możliwości wykorzystania tej technologii;
  • wizję komputerową (ang. computer vision) – ma ona istotny potencjał optymalizowania procesów związanych m.in. z obsługą szkód, w których ubezpieczyciele przetwarzają bardzo dużą liczbę zdjęć. PZU wdrożył już narzędzia wykorzystujące wizję komputerową i planuje testować oraz wprowadzać kolejne rozwiązania;
  • Internet rzeczy (IoT) – urządzenia IoT dostarczają dane w czasie rzeczywistym, umożliwiając dynamiczne zarządzanie ryzykiem. Monitorowanie zdrowia, stylu jazdy czy stanu nieruchomości pozwala na tworzenie bardziej elastycznych i spersonalizowanych polis. Ubezpieczyciele mogą również wykorzystywać IoT do prewencyjnego ograniczania ryzyka;
  • hiperpersonlizację – wykorzystanie AI i analityki danych pozwala dostosowywać produkty i procesy ubezpieczeniowe do indywidualnych potrzeb klientów. Algorytmy analizują ich zachowania i preferencje. Umożliwia to oferowanie polis i procesów skrojonych pod potrzeby klientów, a co za tym idzie, zwiększa ich satysfakcję.