Początki współpracy PZU z Tractable sięgają jeszcze 2018 roku. W tym czasie brytyjska firma z początkującego startupu przerodziła się w jednego z wiodących dostawców rozwiązań AI dla branży ubezpieczeniowej. W Polsce z jej narzędzi korzysta także Warta, której sztuczna inteligencja (AI) pomaga weryfikować, w jaki sposób przeprowadzane są naprawy aut w warsztatach.
PZU wprowadza kolejne narzędzie AI
Jak zapewnia PZU, do tej pory obsłużyło już kilkaset tysięcy szkód z wykorzystaniem narzędzi opartych o sztuczną inteligencję, a ich łączna wartość wyniosła kilka miliardów złotych. Nowe rozwiązanie o nazwie Asystent AI, różni się od dotychczasowego specjalną aplikacją, która umożliwia klientom indywidualnym przesyłanie zdjęć i opisu szkody.
Narzędzie to na podstawie dokumentacji fotograficznej może w czasie rzeczywistym nazwać konkretną część auta oraz określić zakres jego uszkodzenia. System dostarcza również wyceny poszczególnych części oraz kosztów naprawy. Pełen kosztorys szkody komunikacyjnej może być gotowy już nawet w kilka minut.
Jak to działa w praktyce? W przypadku wybranych szkód, klient otrzyma link do web aplikacji, poprzez którą może przesłać wymagane zdjęcia. Sztuczna inteligencja oceni uszkodzenia i zdecyduje czy dany podzespół zakwalifikować do naprawy, wymiany czy też lakierowania. Następnie kosztorys naprawy trafia do opiekuna klienta, który ma możliwość jego edycji, modyfikacji i każdorazowej akceptacji.
PZU zamierza wdrożyć to rozwiązanie w całej swojej działalności w Polsce i spodziewa się zastosowania sztucznej inteligencji do dziesiątków tysięcy szkód ubezpieczeniowych rocznie, co czyni to rozwiązanie jednym z największych wdrożeń AI w ekosystemie ubezpieczeniowym na świecie – czytamy w komunikacie.