Jak definiuje FCA, finfluencerzy to „osoby działające w mediach społecznościowych, które wykorzystują swoje zasięgi do promowania produktów finansowych oraz dzielenia się spostrzeżeniami i poradami finansowymi ze swoimi obserwatorami”. Choć wielu z nich działa zgodnie z prawem, rośnie liczba tych, którzy w sposób nieuprawniony reklamują usługi finansowe poprzez filmy wideo i posty w mediach społecznościowych — często wykorzystując przy tym wizerunek luksusowego stylu życia, który jest w rzeczywistości sfabrykowany.

Influencerzy nielegalnie promują produkty finansowe?

Akcja pod przewodnictwem FCA odbyła się w ramach globalnego tygodnia działań przeciw nielegalnym finfluencerom. Wzięli w niej udział regulatorzy z ośmiu krajów:

  • Australia: Australian Securities & Investments Commission (ASIC)
  • Kanada: Alberta Securities Commission (ASC), Autorité des marchés financiers (QAMF), British Columbia Securities Commission (BCSC), Ontario Securities Commission (OSC)
  • Hongkong: Securities and Futures Commission (SFC)
  • Włochy: Commissione Nazionale per le Società e la Borsa (CONSOB)
  • Zjednoczone Emiraty Arabskie: Securities and Commodities Authority (SCA)

Jeśli chodzi o efekty tygodniowej akcji w Wielkiej Brytanii, to trzy osoby zostały aresztowane, trójka usłyszała zarzuty, czterech finfluencerów zostało wezwanych na przesłuchanie, wystosowano siedem nakazów zaprzestania działalności, a także wydano 50 oficjalnych ostrzeżeń. Według FCA, ostrzeżenia te przełożą się na ponad 650 wniosków o usunięcie treści z platform mediów społecznościowych oraz na likwidację ponad 50 nieautoryzowanych stron internetowych prowadzonych przez nielegalnych finfluencerów.

Nieautoryzowane promowanie produktów finansowych w mediach społecznościowych może narażać nieświadomych konsumentów na poważne ryzyko finansowe. Wielu finfluencerów, wykorzystując swój wpływ i kreowany wizerunek bogactwa, skłania obserwatorów do inwestowania w ryzykowne lub wręcz oszukańcze produkty. Globalna akcja regulatorów ma być ważnym krokiem w kierunku ochrony konsumentów w dynamicznie rozwijającym się środowisku cyfrowym.

W Polsce już w 2022 roku Urząd Komisji Nadzoru Finansowego (czyli polski odpowiednik brytyjskiego FCA) ostrzegał przed finfluencerami. Bardzo często fininfluenserzy zamieszczają w swoich wypowiedziach, że podawane przez nich informacje to nie porada inwestycyjna czy rekomendacja. Warto więc pamiętać, że aby doradzać w zakresie instrumentów finansowych trzeba mieć odpowiednie zezwolenie KNF i spełnić określone wymogi prawa. Brak zezwolenia bowiem oznacza, że działalność jest prowadzona nielegalnie.