Influencer marketing to jeden z najszybciej rozwijających się obszarów marketingu. Według raportu Business Insider Intelligence, wartość tego rynku w 2021 r. wynosiła 13,8 mld dolarów. Z kolei Nielsen prognozuje, że w 2022 r. jego globalna wartość wyniesie 15 mld dolarów.

Kim są „Fininfluenserzy”?

To po prostu inaczej liderzy opinii, a więc wszystkie osoby, które posiadają bloga, vloga, konto na YouTubie, Snapchacie lub innym portalu społecznościowym i swoją opinią wpływają na co najmniej kilkuset osób.

Niektórzy fininfluenserzy działają na zamkniętych forach i robią webinary, sesje Q&A dla wybranych uczestników. Jeśli jesteś w takim gronie możesz się czuć doceniony, wybrany, bo masz szansę dowiedzieć się więcej i to od kogoś popularnego. Tymczasem w trakcie tych spotkań wprost lub pośrednio prowadzący namawia Cię do inwestycji lub zakupu wybranego produktu inwestycyjnego. Przekazywane informacje są tylko pozornie neutralne i obiektywne – zwraca uwagę KNF.

Należy zatem zachować szczególną ostrożność ponieważ fininfluenserzy często kierują się własnym interesem. Za publikowane treści mogą pobierać wynagrodzenie czy innego rodzaju profity. Stanowią więc pewnego rodzaju narzędzie w rękach machin marketingowych. Nierzadko zdarza się też, że influenserzy mają prywatne albo biznesowe powiązania ze spółkami, których produkty lub instrumenty finansowe reklamują – ostrzega KNF.

KNF ostrzega przed influenserami

Jednym z niepożądanych zabiegów jest prezentowanie zawartych transakcji kupna służących zachęceniu do nabycia akcji w celu podniesienia ich wartości i sprzedania ich przed inwestującymi zarabiając w zasadzie na cudzej naiwności.

Właśnie dlatego Urząd Komisji Nadzoru Finansowego zachęca do szczególnej ostrożności nim podejmiemy decyzję zainspirowani prezentowaną działalnością „fininfluensera” w sieci.

Bardzo często fininfluenserzy zamieszczają w swoich wypowiedziach, że podawane przez nich informacje to nie porada inwestycyjna czy rekomendacja. Warto więc pamiętać, że aby doradzać w zakresie instrumentów finansowych trzeba mieć odpowiednie zezwolenie KNF i spełnić określone wymogi prawa. Brak zezwolenia bowiem oznacza, że działalność jest prowadzona nielegalnie.