Urzędy i instytucje publiczne wdrażają nowoczesne rozwiązania, takie jak elektroniczne systemy płatności czy narzędzia do przyjmowania płatności bezgotówkowych, dostępne dziś w wielu miejscach – od urzędów, przez szkoły, baseny i biblioteki, po instytucje kultury. Rośnie również popularność aplikacji mObywatel – obecnie korzysta z niej już 120 polskich gmin i urzędów, w tym duże miasta jak Poznań, Zielona Góra czy Gdańsk, ale też mniejsze miejscowości np. w Złotoryi, Nowej Wsi, czy Namysłowie.

Warto przypomnieć, że niedawno na stronach Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy, który ma umożliwić stworzenie ogólnokrajowego systemu płatności elektronicznych na rzecz podmiotów publicznych. Nowa usługa, określana jako ePłatności, ma zapewniać obywatelom m.in. dostęp do informacji o należnościach, możliwość bezprowizyjnego opłacania ich online, sprawdzanie statusu transakcji, otrzymywanie potwierdzeń oraz wgląd w historię dokonanych płatności.

Płatności bezgotówkowe w urzędach coraz popularniejsze

W komunikacie Fundacja Polska Bezgotówkowa wskazuje szczególnie na mniejsze miejscowości. Urząd Miasta w Złotoryi wdrożył terminale płatnicze we wszystkich punktach obsługi mieszkańca. Każdą opłatę – czy to za śmieci, czy za podatki lokalne, można uiścić korzystając z karty płatniczej lub telefonu. Ponadto Złotoryja jako pierwsze miasto w Polsce wdrożyła integrację urzędu z aplikacją mObywatel, dzięki czemu obywatele mogą dokonywać opłat online, bez konieczności wizyty w urzędzie. Miasto dodatkowo zintegrowało swój system z e-usługami, umożliwiając mieszkańcom weryfikacje należności online i natychmiastowe ich uregulowanie.

Z kolei w Namysłowie wdrożono terminale płatnicze w miejscach obsługi mieszkańców – w Urzędzie Miasta i Urzędzie Stanu Cywilnego. Bezgotówkowe formy płatności wprowadzono także w miejskiej bibliotece i ośrodku kultury. Nowe rozwiązanie spotkało się z pozytywnym odbiorem zarówno ze strony młodszych, jak i starszych mieszkańców – czytamy w komunikacie.

Do końca 2024 roku z programu Fundacji Polska Bezgotówkowa skorzystało ponad 3 tysiące urzędów i instytucji publicznych, w których łącznie zainstalowano blisko 16 tys. urządzeń do przyjmowania płatności bezgotówkowych.

W ramach programu Fundacji Polska Bezgotówkowa, urzędy, instytucje samorządowe, a także jednostki zależne od samorządów mogą bezpłatnie korzystać z terminali płatniczych lub opłatomatów. Fundacja pokrywa koszty wdrożenia urządzeń płatniczych oraz obsługi transakcji bezgotówkowych.

Dodatkowo Fundacja oferuje wsparcie rozwiązań technicznych dla transakcji realizowanych online – za pośrednictwem portali samorządowych lub stron internetowych urzędów. Wsparcie to obejmuje różne formy transakcji zdalnych, umożliwiających płatność za pośrednictwem platform internetowych, aplikacji mobilnych oraz kodów QR.