Według danych pozyskanych przez Which?, w 2024 roku klienci Revolut złożyli aż 3242 skargi dotyczące oszustw w aplikacji – więcej niż jakikolwiek bank działający w Wielkiej Brytanii. Na dalszych miejscach uplasowały się Monzo z 2344 skargami oraz Barclays z 1704.
Podobny obraz wyłania się z danych z 2025 roku, choć w tym przypadku Monzo i Barclays zamieniły się miejscami. Co istotne, to właśnie Monzo ma najwyższy odsetek skarg, w których rzecznik finansowy orzeka na korzyść klientów, co sugeruje, że jego użytkownicy szczególnie często spotykali się z niesłuszną odmową zwrotu środków.
Klienci skarżą się na oszustwa. Revolut pod ostrzałem?
Revolut przoduje nie tylko w statystykach dotyczących oszustw w aplikacji. W 2024 roku brytyjski rzecznik finansowy odnotował również 2631 innych skarg związanych z wyłudzeniami, co ponownie plasuje bank na pierwszym miejscu zestawienia. Dane za pierwsze miesiące 2025 roku wskazują, że sytuacja nie uległa poprawie.
Raport Which? przywołuje dramatyczne historie poszkodowanych klientów. Jedna z ofiar straciła aż 165 tys. funtów i znalazła się na granicy bankructwa, zanim Revolut został zobowiązany do zwrotu środków przez rzecznika finansowego. Sprawa ta trafiła do programu BBC Panorama, który ujawnił, że tylko w 2023 roku Revolut został wymieniony w niemal 10 tysiącach skarg do Action Fraud. To więcej niż zgłoszenia dotyczące największych banków, takich jak Barclays, Lloyds czy HSBC.
Revolut wypada słabo również w danych Payment Systems Regulator (PSR). Wynika z nich, że w 2023 roku na każde 1 mln funtów wpłaconych na konta konsumenckie w Revolut aż 756 funtów było powiązanych z oszustwami APP (ang. Authorised Push Payment). Choć wynik ten nie był tak wysoki jak w przypadku mniejszych firm płatniczych, takich jak Skrill, to znacząco przewyższał te odnotowane przez tradycyjne banki i konkurencyjne fintechy, w tym Monzo i Starling.
Czytaj także: Monzo miało otwierać konta na fikcyjne dane. Fintech dostał 21 mln funtów kary
W odpowiedzi na te dane Revolut podkreśla, że traktuje problem poważnie, a każdy przypadek oszustwa jest badany indywidualnie. Firma twierdzi, że tylko w 2024 roku udało się zapobiec przestępstwom na szkodę klientów na kwotę ponad 600 mln funtów.
„Wdrożyliśmy solidne zabezpieczenia dla milionów naszych klientów i analizujemy ponad miliard transakcji miesięcznie. Nasz zespół ds. zapobiegania przestępstwom finansowym stanowi obecnie ponad jedną trzecią naszej globalnej siły roboczej, liczącej ponad 10 tys. pracowników, a połowa analityków danych w Revolut pracuje nad tematami lub produktami związanymi z przestępstwami finansowymi. Opracowaliśmy zaawansowane modele sztucznej inteligencji, które potrafią wykrywać i blokować potencjalnie oszukańcze transakcje, wykorzystując setki wewnętrznych i nieulotnych danych” – zapewnia Revolut.