W porównaniu do roku 2019, liczba klientów w centrach handlowych spadła niemal o połowę (49%). Oznacza to, że co drugi klient nie wrócił już na zakupy do popularnych galerii. Gdzie zatem wszyscy się udali? To chyba oczywiste, czyż nie? Internet sprawnie przejmuje zakupowy wieniec laurowy.

Liczba zatrudnionych w sklepach online rośnie

Z podsumowania 2021 roku Shopera wynika, że dla ponad 26% ankietowanych, prowadzony przez nich sklep internetowy jest głównym źródłem dochodu. Dla 63% – stanowi natomiast dodatkową formę zarobku. W porównaniu z 2020 rokiem, kiedy te wyniki wyglądały następująco: 21% i 66%.

Łatwo więc zauważyć, że w Polsce przybyło przedsiębiorców, którzy wybrali sklep internetowy jako swoją główną działalność zawodową. Rośnie także liczba osób pracujących na co dzień w sklepach online. 48% pytanych przez Shoper właścicieli prowadziło w 2021 roku swoje sklepy samodzielnie (53% w 2020 r.). 25% przyznało, że prowadzi je wspólnie z jedną osobą (członkiem rodziny czy wspólnikiem, 28% w 2020 r.), a 14% – że zatrudnia do pięciu pracowników (wzrost z 12% w 2020 r.).

W sklepach 13% badanych zatrudnionych było więcej niż pięciu pracowników (7% w 2020 r.). Sklep internetowy fundamentem nowoczesnego biznesu. Z raportu Shoper wynika również, że 32% właścicieli sprzedaje tylko w obrębie strony swojego sklepu, 28% sprzedaje oprócz strony www także w sklepie stacjonarnym, a 52% za pośrednictwem innych, internetowych kanałów sprzedaży.

Wśród tych ostatnich, sprzedawcy na pierwszym miejscu wymieniali Allegro (47% odpowiedzi). Bardzo popularna jest również sprzedaż przez Facebooka (35% wskazań). Mniejszym zainteresowaniem cieszą się marketplace’y takie jak Mustache, Pakamera czy Etsy (11%) oraz porównywarki cen (9%).

Na Amazonie, który oficjalnie otworzył się w Polsce w 2021 roku, sprzedaje aktualnie 3% właścicieli sklepów Shoper biorących udział w badaniu. To tyle samo, co w badaniu z 2020 roku, jeszcze przed oficjalnym wejściem marki na nasz rynek.

Pełen raport dotyczący sklepów internetowych Shoper za 2021 rok można znaleźć tutaj.