Takie dane prezentuje Związek Polskich Pracodawców Handlu i Usług, cytowany przez Rzeczpospolitą. W marcu 2022 roku, w porównaniu do roku 2019, liczba klientów w centrach handlowych spadła o 49%. Oznacza to, że co drugi klient nie wrócił na zakupy do popularnych galerii.

Klienci wybierają e-commerce zamiast galerii handlowych

Marzec 2022 roku to już kolejny miesiąc, który potwierdza nowe oblicze postpandemicznego handlu. W porównaniu do marca trzy lata temu spadek liczby wizyt w galeriach handlowych w całej Polsce wyniósł 49%, a liczba indywidualnych klientów spadła o 54%. Coraz mniej osób wybiera się na zakupy do tego typu centrów, a koszty ich funkcjonowania znacząco wzrosły. Działalność takich placówek traci sens biznesowy, a sklepy są zamykane – podaje ZPPHiU, cytowane przez Rzeczpospolitą.

W niektórych galeriach w miejscu dawnych sklepów pojawiają się już paczkomaty InPost. Tego typu maszyny zostały zamontowane na przykład w warszawskiej Galerii Renova. Za pomocą paczkomatów zlokalizowanych w galerii można zarówno odebrać, jak i nadać paczkę. Do tej pory paczkomaty były zazwyczaj ustawiane przed budynkami galerii.

– Pomimo braku pandemicznych obostrzeń wielu z nas w dalszym ciągu częściej wybiera sklepy online. Nic dziwnego, zakupy w sieci to szereg korzyści. Kluczowa jest tu wg mnie oszczędność czasu, a także brak ograniczeń możliwości wyboru sklepu. Podczas stacjonarnych zakupów w galerii handlowej klient może skorzystać tylko z oferty znajdujących się tam sklepów. Wybierając e-commerce ta bariera znika, a możliwości zakupu są niemalże nieograniczone – mówi Mateusz Wachowski, Key Account Manager w Tpay.

– Naturalnie przed właścielami e-sklepów stoi wiele wyzwań takich jak sprawne przeprowadzenie klienta przez cały proces zakupowy, czy udostępnienie sprawnych płatności dostosowanych do grupy docelowej.Porzucanie koszyka jest o wiele łatwiejsze w online, niż w sklepie stacjonarnym, warto mieć to na uwadze sprzedając swoje produkty w ten sposób – dodaje.

Informacje o stałym przejściu do e-commerce potwierdzają także dane z „barometru E-shopper 2021” opracowanego przez DPDgroup. Badanie wyodrębniło dwa nowe profile e-nabywcy, a także podkreśliło rolę regularnych nabywców w sieci.  W 2021 roku 48% wszystkich e- kupujących to nabywcy regularni, którzy odpowiadali za 86% wszystkich zakupów dokonywanych online. Z zeszłorocznej edycji badania wynika, że już w pierwszym roku pandemii ponad 70% konsumentów planowało pozostać przy nowych zwyczajach zakupowych także w okresie po-pandemicznym, co przyspieszyło rozwój rynku e-commerce.