65,2% ankietowanych pracowników e-commerce w najnowszym badaniu Semcore oceniło kryzys związany z pandemią COVID-19, który miał miejsce w 2020 r. jako szansę dla ich organizacji (nastąpił jej rozwój). Pandemia stała się akceleratorem zmian w obszarze e-handlu – konsumenci częściej decydowali się na zakupy w e-sklepach, kanał online zyskał na znaczeniu. Firmy prowadzące sprzedaż internetową często decydowały się na transformację strategii działania m.in. inwestując w narzędzia e-marketingu i usprawnienia ścieżki zakupowej. W

Jakie narzędzia zyskały na znaczeniu w e-commerce?

Dane zaprezentowane w raporcie wskazują, że z perspektywy pracowników branży, najbardziej na znaczeniu zyskał User Experience (UX) sklepu (74%) oraz Service Design (SD), rozumiany jako obszar związany z płatnościami, czasem i sposobem dostawy, postępowaniem reklamacyjnym oraz zwrotami (70%). Zgodnie z komentarzem zawartym w raporcie Semcore, tak wysokie uplasowanie UX i SD wskazuje na świadomość osób pracujących w sektorze e-commerce, że konkurencyjność buduje się całym procesem zakupowym, a nie tylko ceną.

Wzrost zainteresowania sprzedawców zauważalny jest również w obszarze narzędzi, które służą do pozyskania klientów. 59% respondentów badania uważa, że na znaczeniu zyskało SEO, a ponad 50% badanych za istotne uznało narzędzia takie jak reklama w Google, video marketing i marketing automation. W czasie pandemii część firm działających w handlu stacjonarnym zdecydowała się na reorientację na kanał online, co napędzało inwestycje w sposoby zapewniające widoczność w sieci.

Swoją pozycję umocniły markeplace’y, za pomocą których sprzedawcy mogą realizować coraz bardziej popularną strategię omnichannel. Dla 61% badanych zyskały one na znaczeniu w działaniach rozwojowych.

Jak zmieniło się znaczenie SEO i SEM? Na co jeszcze należy zwrócić uwagę, by trafić do postpandemicznego klienta – obejrzyjcie podcast Tpay z udziałem Macieja Grada – Brand Managera Sencore.

Potencjał platform społecznościowych

Pandemia sprzyjała przeniesieniu do Internetu nie tylko załatwiania spraw urzędowych, czy zakupów, ale również życia towarzyskiego. Nieprzemijającą popularność portali społecznościowych (takich jak Facebook, Instagram, czy TikTok) dostrzega branża e-commerce. Zdaniem 63% respondentów badania Semcore reklama w Social Media zyskała na znaczeniu, a 57% uznało za istotny własny kanał w Social Media.

Warto zwrócić uwagę na rozwój platform społecznościowych w zakresie dostarczania funkcji umożliwiających prowadzenie sprzedaży. Social Media wykraczają poza miejsce, w którym można budować rozpoznawalność marki, zapewniać kontakt z klientami, czy zamieścić reklamę, stając się niejako platformą sprzedażową. W związku z tym pojawiają się nowe rozwiązania, np. płatność BLIKIEM na Messengerze wdrożona przez Krajowy Integrator Płatności (Tpay) oraz Koda.

E-commerce przyszłości

Prognozy zawarte w raporcie wskazują, że aktualnym celem e-commerce jest zwiększanie wolumenów sprzedażowych. Pomocne w tym zakresie mają być narzędzia, które zapewnią jak najlepsze doświadczenie klientom na całej ścieżce zakupowej, a także pozwolą lepiej poznać ich preferencje i oczekiwania, tak by utrzymać duże zainteresowanie zakupami online również w okresie po pandemii.

-Przyszłość branży to świetna znajomość potrzeb klientów i w związku z tym umiejętne dobieranie narzędzi marketingowo-sprzedażowych. Korzystanie z tego, co przynoszą kolejne nowości, ale tak, by każdy etap zakupów był świadomie opracowany – powiedział Mateusz Wachowski, Key Account Manager Tpay, cytowany w raporcie Semcore.