Technologia AI ma być umieszczona w centrum globalnych platform Santander, a ekosystem sztucznej inteligencji powstaje we współpracy z takimi partnerami jak OpenAI, Microsoft czy Amazon.

Santander wdraża ChatGPT Enterprise dla 30 tys. pracowników

Według przedstawicieli banku wdrożone rozwiązania AI przynoszą wymierne korzyści. W 2024 roku pozwoliły one na oszczędności przekraczające 200 mln euro. Sztuczna inteligencja obsługuje obecnie ponad 40% interakcji w centrach kontaktowych, a w Hiszpanii narzędzie Speech Analytics przetwarza rocznie 10 mln rozmów, automatycznie uzupełniając systemy CRM i zwalniając pracownikom ponad 100 tys. godzin na inne zadania

Wcześniejsze zastosowania AI obejmują m.in. asystentów inwestycyjnych z sugestiami odnośnie strategii w czasie rzeczywistym, hiperpersonalizowane ścieżki klienta oraz agentów AI automatyzujących procesy back-office w różnych regionach świata. Santander dostosowuje także szkolenia z zakresu AI do konkretnych ról i rynków, a w przyszłym roku planuje wprowadzenie obowiązkowego programu edukacyjnego dla wszystkich pracowników.

W kontekście OpenAI ostatnio podawaliśmy, że firma wprowadziła na rynek GPT-5 – swój nowy flagowy model sztucznej inteligencji, który od minionego czwartku napędza najnowszą wersję ChatGPT. Ma to być pierwszy „zunifikowany” model firmy, łączący zdolności rozumowania z szybkością odpowiedzi charakterystyczną dla dotychczasowych modeli GPT. Nowa generacja ma zbliżyć ChatGPT do roli inteligentnego agenta, który nie tylko odpowiada na pytania, lecz także samodzielnie wykonuje różnorodne zadania na rzecz użytkownika.

Warto także przypomnieć, że hiszpańska grupa Santander podpisała umowę z austriacką Erste Group w sprawie sprzedaży 49 proc. udziałów w Santander Bank Polska i 50 proc. w Santander TFI za łącznie 7 mld euro. Transakcja ma zostać sfinalizowana do końca bieżącego roku, ale musi jeszcze zostać zatwierdzona przez Urząd Komisji Nadzoru Finansowego.