Wzrost popularności Perplexity jest wyraźny – zeszłym miesiącu startup poinformował, że obsługuje ponad 100 milionów zapytań tygodniowo. Te statystyki podkreślają duże zainteresowanie inwestorów jego ofertą i, jak podaje WSJ, czynią go jednym z najcenniejszych startupów pośród nowej fali generatywnej technologii AI. Dyrektor generalny firmy, Aravind Srinivas, ujawnił, że kolejnym celem jest osiągnięcie 100 milionów zapytań dziennie.

Wyszukiwarki AI kontra wydawcy internetowi

Sukces Perplexity nie obył się jednak bez kontrowersji. Dwóch wydawców należących do News Corp, spółka macierzysta WSJ Dow Jones i New York Post, złożyło pozew o naruszenie praw autorskich przeciwko startupowi w październiku. Zarzucają oni Perplexity wykorzystywanie ich treści bez odpowiedniego wynagrodzenia. Wydawcy twierdzą, że sztuczna inteligencja odpowiada na zapytania użytkowników, bazując na podstawie informacji zebranych z sieci. Wydawcy twierdzą, że startup wykorzystuje ich chronione prawem autorskim treści do odpowiadania na pytania użytkowników, w niektórych przypadkach powielając całe artykuły.

„Ten pozew został złożony przez wydawców newsów, którzy domagają się zadośćuczynienia za bezczelny plan Perplexity, polegający na konkurowaniu o czytelników, a jednocześnie darmowym korzystaniu z wartościowych treści tworzonych przez wydawców” — czytamy w skardze. Pozew został złożony po tym, jak Perplexity nie odpowiedziało na list wysłany w lipcu, w którym wydawcy początkowo przedstawili swoje obawy.

Aravind Srinivas, dyrektor generalny Perplexity, stwierdził, że był zaskoczony pozwem i wyraził chęć “właściwej dyskusji”. Startup nie jest zainteresowany tradycyjnymi umowami licencyjnymi, ale zamiast tego proponuje model podziału przychodów z reklam.

Srinivas powiedział również, że Perplexity może zapewnić wydawcom dostęp do chatbotów, które będą odpowiadać na zapytania użytkowników na ich stronach internetowych, wykorzystując treści do udzielania odpowiedzi.

Podobne obawy wydawców treści internetowych pojawiły się także w kontekście nowej wyszukiwarki od Open AI – ChatGPT Search. Rozwiązanie zostało udostępnione kilka dni temu. Obsługiwane przez dopracowaną wersję modelu GPT-4o firmy OpenAI, ChatGPT Search wyświetla informacje i zdjęcia z Internetu – takie jak wyniki sportowe, wiadomości, notowania giełdowe i inne – wraz z linkami do odpowiednich źródeł. Użytkownik może zadawać kolejne pytania, aby sprecyzować trwające wyszukiwanie.