Zamiast tradycyjnie przeszukiwać wyniki Google i klikać w linki prowadzące do źródeł, użytkownicy coraz częściej korzystają z chatbotów lub AI Overview, które natychmiast podają im odpowiedzi. Często są one oparte na treściach pobranych z witryn informacyjnych — bez bezpośredniego przekierowania na te strony.
Mniej wyświetleń z powodu Google AI Overview
W efekcie wydawcy tracą ruch na stronach. Szczególnie dotknięte są treści takie jak przewodniki wakacyjne, porady zdrowotne czy recenzje produktów. Dodatkowo wprowadzenie funkcji AI Mode – konkurenta ChatGPT autorstwa Google – może pogłębić ten problem, gdyż odpowiada on użytkownikom w formie konwersacyjnej, zawierając jeszcze mniej linków do zewnętrznych źródeł.
Z danych Similarweb, cytowanych przez The Wall Street Journal wynika, że w kwietniu 2025 r. tylko 36,5% ruchu na stronie The New York Times pochodziło z bezpłatnych wyników wyszukiwania. Dla porównania – trzy lata wcześniej było to 44%. W odpowiedzi na zarzuty Google podkreśla, że AI Overview „zwiększyło zaangażowanie w wyszukiwarce”. Firma nie wyklucza jednak, że korzyści z tego wzrostu mogą nie trafiać do wydawców treści, ale raczej zatrzymywane są w ekosystemie samej wyszukiwarki.
W obliczu spadających przychodów z tradycyjnego ruchu internetowego, media zaczynają szukać alternatywnych źródeł finansowania. Niektóre redakcje, takie jak The Atlantic czy The Washington Post, publicznie mówią o konieczności przebudowy modeli biznesowych, by zachować niezależność i jakość dziennikarstwa.
Część z nich zdecydowała się na współpracę z firmami technologicznymi. The New York Times podpisał umowę licencyjną z Amazonem, która pozwala wykorzystywać treści redakcyjne gazety do trenowania systemów AI. Inni – jak The Atlantic – zawarli podobne porozumienia z OpenAI. Startup Perplexity AI oferuje natomiast model dzielenia się przychodami z reklam z wydawcami, których treści wyświetla w odpowiedziach generowanych przez swojego chatbota – zwraca uwagę TechCrunch.
Co słychać w Google i OpenAI?
Ostatnio pisaliśmy, że Google zaprezentowało nową usługę subskrypcyjną. Plan o nazwie Google AI Ultra oferuje „najwyższy poziom dostępu” do zaawansowanych technologii AI rozwijanych przez Google i został wyceniony na 249,99 USD miesięcznie. To propozycja skierowana do najbardziej wymagających użytkowników.
Z kolei OpenAI ogłosiło, że osiągnęło imponujący poziom 10 miliardów dolarów rocznego przychodu z subskrypcji. Wskazana kwota obejmuje wpływy ze sprzedaży produktów konsumenckich, wersji biznesowej ChatGPT oraz interfejsu API wykorzystywanego przez deweloperów i firmy do budowy własnych rozwiązań AI.