Voiceboty wykorzystują sztuczną inteligencję m.in. do obsługi klientów na infolinii, przypominania o spłacie zaległości, prowadzenia ankiet, badania skłonności do zakupu produktu oraz ochrony finansów klientów.

Boty na infolinii PKO BP

Bot na infolinii PKO BP zastępuje wcześniejsze interaktywne menu głosowe („jeżeli jesteś klientem indywidualnym wciśnij 1”). Wita on klienta i prosi o informację, w jakiej sprawie dzwoni – następnie udziela odpowiedzi, pomaga wykonać operację bankową od początku do końca, a jeżeli jest taka potrzeba, kieruje rozmówcę do odpowiedniego konsultanta.

Z pomocą bota klienci mogą m.in. odblokować dostęp do serwisu transakcyjnego i telefonicznego, zastrzec kartę lub dokument tożsamości, zamówić nową kartę, nadać PIN do karty lub zablokować dostępy do konta ze względów bezpieczeństwa – czytamy w komunikacie. W sumie sztuczna inteligencja na infolinii rozmawia na 185 różnych tematów, przeprowadził już łącznie 23 mln rozmów i co miesiąc prowadzi ponad 470 tys. konwersacji.

Asystent głosowy w IKO – zrobi przelew, przeanalizuje wydatki

Jednym z najbardziej zaawansowanych voicebotów PKO BP jest Asystent głosowy w aplikacji mobilnej IKO – skorzystało już z niego 5,6 mln użytkowników. Od momentu uruchomienia Asystent głosowy w IKO przeprowadził 28 mln rozmów i rozumie 360 tematów konwersacji prowadzonych językiem naturalnym

Wystarczy mu tylko wydać głosowe (lub tekstowe) polecenie, a Asystent głosowy w IKO może m.in. zrobić przelew zwykły do odbiorcy zdefiniowanego lub na numer konta, zrobić przelew na telefon, sprawdzić stan konta, przeszukać historię konta, doładować telefon, zapłacić BLIKIEM, spłacić kartę kredytową lub zmienić limity transakcyjne na karcie.

Asystent głosowy IKO daje też możliwość analizy i zarządzania finansami osobistymi – przeglądu wydatków oraz podsumowania oszczędności. Wystarczy wybrać konto i okres (obecny miesiąc, poprzedni miesiąc, ostatnie 3 miesiące, ostatnich 6 miesięcy oraz ostatni rok), dla których ma zostać przeprowadzona analiza. Kwoty wydatków i oszczędności są prezentowane graficznie – w postaci wykresów (słupków) oraz podsumowania, które Asystent głosowy przekazuje w formie mówionej i tekstowej. W sumie użytkownicy IKO mogą za pomocą Asystenta głosowego zlecić analizę swoich wydatków z podziałem na 7 kategorii i 40 podkategorii.

Przykładowo, aby zobaczyć wydatki, które należą do kategorii „Zakupy” wystarczy zapytać: „Ile wydaję na zakupy?”, albo bardziej szczegółowo np.: „Ile wydaję na żywność?”, „Ile wydaję na ubrania?”, „Ile wydaję na zakupy w Internecie?” (podkategorie: „Produkty spożywcze”, „Odzież i obuwie”, „Zakupy internetowe”).