Na drugim miejscu respondenci wskazali prostotę obsługi (40 proc.), a na trzecim szybkość realizacji transakcji (39 proc.). Dla współczesnego konsumenta równie ważne jak wygoda, prostota i szybkość realizacji transakcji są czynniki takie, jak brak ograniczeń podczas zakupów i sam czas trwania procesu zakupowego.
Jakie jeszcze zalety płatności bezgotówkowych wskazują Polacy? Ważna jest m.in. mnogość opcji płatności bezgotówkowych. 21 proc. korzysta z nich właśnie ze względu na możliwość wyboru wygodnej formy – karta, telefon lub zegarek, a sam aspekt technologiczny i nowoczesność oraz chęć korzystania z innowacyjnych technologii jest motywacją do wyboru cyfrowych rozwiązań płatniczych dla blisko 15 proc. badanych.
Przyjrzyjmy się jeszcze preferencjom Polaków w zależności od miejsca zamieszkania. Wśród mieszkańców wsi, średnich i dużych miast najczęściej wskazywaną zaletą płatności bezgotówkowych jest ich wygoda i brak konieczności noszenia przy sobie gotówki – odpowiednio 37 proc., 46 proc. i 54 proc. Z kolei ponad połowa mieszkańców małych miast do 50 tys. mieszkańców ceni ten sposób płatności za szybkość realizacji transakcji.
Płatności i samoobsługa – preferencje grup wiekowych
Badanie PolCard from Fiserv pokazało, że młodzi w wieku 18-29 lat wybierają płatności bezgotówkowe przede wszystkim dlatego, że dzięki nim mogą zapłacić za zakupy w kasie samoobsługowej i nie muszą stać w kolejce do tradycyjnej (44 proc.). Z kolei ponad połowa respondentów w wieku 50-59 lat ceni cyfrowe płatności za prostotę obsługi.
Jednak w większości grup wiekowych najczęściej wskazywanym powodem wyboru płatności bezgotówkowych jest wygoda i brak konieczności noszenia przy sobie gotówki – wskazało tak 39 proc. respondentów w wieku 30-39 lat i 43 proc. w wieku 40-49 lat. Co ciekawe z tego samego powodu elektroniczne płatności wybierają seniorzy – w grupie wiekowej 60 + tę odpowiedź wybrała ponad połowa badanych, co jest najwyższym odsetkiem wskazań.
Era samoobsługi
Postęp technologiczny i automatyzacja procesów sprzedażowych spowodowały, że rozwiązania samoobsługowe są nie tylko coraz częściej wdrażane przez sieci handlowe i punkty usługowe, ale też Polacy coraz chętniej z nich korzystają. Co więcej, mają one pozytywny wpływ na jakość życia.
W badaniu zrealizowanym na zlecenie PolCard from Fiserv na pytanie o to, które rozwiązania samoobsługowe w największym stopniu wpływają pozytywnie na jakość i komfort życia, ponad trzy czwarte badanych wskazała na urządzenia do odbioru przesyłek kurierskich, a blisko 67 proc. na kasy samoobsługowe. Wart uwagi jest fakt, że te wskazania pokrywają się niemalże we wszystkich grupach wiekowych, co pokazuje, że samoobsługa na stałe już wpisała się w schematy zakupowe Polaków.
Co istotne, rozwiązania samoobsługowe nie są już zarezerwowane wyłącznie dla dużych aglomeracji. Mają one istotny wpływ na poprawę codzienności mieszkańców wsi i mniejszych miejscowości. Blisko 70 proc. ankietowanych mieszkańców wsi potwierdziło, że urządzenia do odbioru przesyłek kurierskich mają pozytywny wpływ na jakość ich życia i komfort, a 63 proc. wymieniło kasy samoobsługowe. Podobnie jest w małych miastach do 50 tys. mieszkańców, gdzie 82 proc. badanych z tych terenów na pierwszym miejscu wskazało na automaty do odbioru przesyłek, a na drugim na kasy samoobsługowe (65 proc.).