Średnioroczna dynamika wzrostu rodzimego sektora leasingowego w latach 1995-2021 to aż 19%, co plasuje Polskę na wysokim 6. miejscu w Europie¹. Krajowy rynek leasingowy już teraz wart jest ponad 84 miliardy złotych i ma obiecujące perspektywy na najbliższe lata. Ponad 55% rynku leasingowego zajmują dzisiaj mikrofirmy, czyli klienci o obrotach do 5 mln złotych, wśród których większość stanowią popularne jednoosobowe działalności gospodarcze².
– Zdecydowanie branża idzie na rekord. Choć jesteśmy jeszcze przed faktycznym podsumowaniem wyników za 2021 rok, to już teraz widać wyraźnie, że stanowił on nie tylko korektę (-10%) słabszego 2020 roku, ale pozwala sądzić, że ogólny trend branży wraca na właściwe, wzrostowe tory. Wygląda na to, że wszechobecne zmiany otoczenia regulacyjnego w zakresie polityki fiskalnej nie wpłyną przesadnie na dalsze zainteresowanie klientów tą formą finansowania, co sprawia, że należy spodziewać się istotnego ruchu sprzedażowego – podkreśla Paweł Krasuski, Executive Sales Director LeaseTech w Ailleron.
– Przed nami kolejny rok wyzwań w obszarze wspierania firm leasingowych w automatyzacji procesów sprzedażowych i obsługi ich klientów. W Ailleron nieustannie pracujemy nad rozwiązaniami, które takie działania zapewniają – na początku tego roku stawiamy na Portal Potencjalnego Klienta, czyli platformę self-service, która umożliwia firmom leasingowym ofertowanie w kanale online, natomiast potencjalnym klientom zapewni w pełni zdalny proces finansowania zakupów – dodaje Paweł Krasuski.
Polacy najchętniej leasingują oczywiście samochody, choć na popularności zyskują również maszyny (i inne urządzenia, w szczególności sprzęt IT w erze pracy zdalnej) oraz… nieruchomości. Leasingujemy również dość nietypowe – bo niekojarzące się z leasingiem – produkty, jak rowery czy hulajnogi elektryczne.
#1 e-sign, czyli kwalifikowany podpis elektroniczny
Zgodnie z polskim prawem kwalifikowany certyfikatem podpis elektroniczny jest równoważny podpisowi własnoręcznemu, czyli można go używać zawsze wtedy, kiedy zawierana jest umowa w formie papierowej lub pisemnej. E-podpis jest bezpieczny, szyfrowany i zapewnia niespotykaną wcześniej wygodę zarządzania dokumentacją. Przy wykorzystaniu podpisu kwalifikowanego, w miejscu potencjalnego podpisu odręcznego, widnieje po prostu informacja z danymi do weryfikacji. Nowoczesne produkty e-leasingowe będą w 2022 jeszcze śmielej korzystać z dobrodziejstw technologicznych, które daje ta technologia. Przyszłe regulacje w tym zakresie pozwolą podpisywać umowy leasingowe również zwykłym podpisem elektronicznym, co spowoduje znaczne rozpowszechnienie tej usługi. Zarówno firmy leasingowe, jak i dostawcy usług IT, muszą być więc gotowi do sprawnego dostarczenia takiego rozwiązania.
#2 eKYC i eID, czyli narzędzia do identyfikacji
eKYC, czyli Electronic Know Your Customer lub Electronic Know Your Client, to technologia pozwalająca zidentyfikować tożsamość poprzez specjalne, biometryczne formy uwierzytelnienia danych. eID, czyli systemy identyfikacji elektronicznej jak np. usługa mojeID, to narzędzia do zdalnego potwierdzania tożsamości. Można ich używać w komunikacji online z administracją publiczną, jak również podczas korzystania z e-usług komercyjnych np. bankowych czy medycznych. Potencjał usług identyfikacji elektronicznej jest olbrzymi – eKYC i eID już są i będą jeszcze chętniej wykorzystywane w procesie projektowania usług leasingowych, które muszą być dzisiaj nie tylko wygodne i intuicyjne, ale przede wszystkim bezpieczne. Procesy eKYC stawiają przed bankami i instytucjami wiele wyzwań, ale ich sprawne wdrożenie wpłynie w ogromnym stopniu na przyspieszenie weryfikacji klientów, a tym samym na zmniejszenie przypadków porzucania transakcji.
#3 sharing economy, czyli ekonomia współdzielenia
Dzielenie się zasobami, czyli możliwość wypożyczania innym chwilowo niepotrzebnych i nieużywanych już rzeczy, to prawdziwy hit na rynku. Sharing economy jest już praktycznie wszędzie: mamy noclegi (Airbnb), samochody (Trafficar), sprzedaż (OLX czy Allegro), a nawet podnajem i współdzielenie dóbr oraz usług. Sharing economy wchodzi coraz śmielej również do branży leasingowej – wolimy wynajmować niż kupować. 2022 będzie więc rokiem sharingu, a ci, którzy planują wprowadzenie tego typu rozwiązania do swojego finansowego portfolio w najbliższym czasie, na pewno sporo zyskają.
#4 machine learning, czyli co nieco o systemach, które uczą się same
Machine learning to technologia, która rozpowszechnia się w zawrotnym tempie i jest już naprawdę wszędzie; począwszy od wyszukiwarek internetowych i filtrów spamu w pocztach e-mail, a skończywszy na systemach rekomendacji w platformach streamingowych czy autokorekcie w smartfonie. Jak to działa? Machine learning to nic innego, jak część AI (sztucznej inteligencji), która uczy się poprzez obcowanie z danymi. Co najważniejsze, im więcej danych ma do dyspozycji algorytm, tym lepiej. Machine Learning to więc domena wszystkich firm, które chcą być „data-driven” i operować dużą ilością informacji.
W sektorze finansowym machine learning wykorzystywane jest przy różnego rodzaju automatyzacjach, jak np. dla procesów obsługi klientów. Można założyć, że branża fintech w nadchodzącym roku będzie coraz śmielej wprowadzać rozwiązania bazujące na sztucznej inteligencji. Docelowo w leasingu pozwoli to przyspieszyć procesy składania wniosków, a także usprawni komunikację między leasingodawcą a leasingobiorcą.
#5 cybersecurity, czyli o tym, że produkty finansowe muszą być bezpieczne
W dzisiejszych czasach bezpieczeństwo rozwiązań IT jest sprawą priorytetową i ma olbrzymie znacznie. Jako klienci końcowi zwracamy uwagę, czy produkty i aplikacje, z których korzystamy na co dzień, spełniają wyśrubowane standardy w zakresie ochrony danych osobowych czy zabezpieczeń transakcji. Branża finansowa od lat robi wszystko, żeby zapewnić swoim klientom odpowiednią jakość – cyberprzestępcy nie mają z bankami, firmami leasingowymi czy ubezpieczeniowymi łatwego życia. W 2022 roku najlepsze wyniki finansowe wygenerują produkty oparte na najnowocześniejszych systemach bezpieczeństwa i korzystające z innowacyjnych narzędzi autoryzacyjnych.
Tekst został przygotowany w partnerstwie z Ailleron, który tworzy rozwiązania IT dla m.in. branży finansowej w Polsce i za granicą, w tym dla wiodących leasingodawców. Na temat współpracy Ailleron z Santander Leasing niedawno rozmawialiśmy z Adrianem Kaczmarkiem, Pawłem Krasuskim i Patrycją Leszek-Królikowską. O tej współpracy możecie także posłuchać w podcaście, który poprowadziła Izabela Kozakiewicz.