Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowanie wyjaśniające w związku ze zmianą zasad polityki prywatności i przetwarzania danych osobowych na urządzeniach marki Apple. Dotyczy to wszystkich produktów z systemami operacyjnymi: iOS 14.5, iPadOS 14.5, tvOS 14.5 oraz ich późniejszych wersji.

Postępowanie wyjaśniające UOKiK w sprawie Apple

Zmiany wprowadzone przez Apple rozszerzają obowiązki w zakresie konieczności uzyskania przez aplikacje zgody na śledzenie aktywności użytkowników. Oznacza to, że na urządzeniach z systemem iOS ograniczona została możliwość pozyskiwania danych osobowych celem wysyłania spersonalizowanych reklam przez zewnętrzne aplikacje.

Nowe zasady nie sprawiają jednak, że informacje o użytkownikach przestały być zbierane, a w związku z tym nie otrzymują oni zindywidualizowanych reklam. Pojawiły się podejrzenia, że ustanowione przez Apple reguły miały na celu promocję własnej usługi reklamowej Apple Search Ads. W związku z tym urząd sprawdzi, czy w tej sprawie mogło dojść do ograniczenia konkurencji.

– Działania cyfrowych gigantów stanowią wyzwanie dla urzędów antymonopolowych na całym świecie. W naszym postępowaniu chcemy sprawdzić, czy działania Apple mogą służyć wyeliminowaniu konkurentów na rynku spersonalizowanych usług reklamowych w celu lepszej sprzedaży własnej usługi. Zbadamy, czy w tym przypadku możemy mieć do czynienia z wykorzystywaniem siły rynkowej o charakterze wykluczającym – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Apple mierzy się już z zarzutami Komisji Europejskiej, które dotyczą dystrybucji aplikacji za pośrednictwem App Store. Wątpliwości wzbudzają także praktyki firmy w obszarze nieudostępniania modułu NFC podmiotom trzecim.