To druga część artykułu „UX a projektowanie produktów w branży Fintech. Jak robić to dobrze?”. Część numer jeden znajdziecie pod tym linkiem

#DesignSprint, czyli nie zapomnij o warsztatach kreatywnych z klientem

Design Sprint to niezwykle popularna metodyka warsztatów wymyślona przez Google Ventures. Celem Design Sprintu jest znalezienie odpowiedzi na pytania i potrzeby biznesowe poprzez ćwiczenia projektowe, testowanie pomysłów i prototypowanie. To uniwersalna metodologia, która – na dobrą sprawę – pasuje do wielu rodzajów projektów, również tych z obszarów finansowych.

W trakcie 5 etapów (Understand, Sketch, Decide, Prototype, Test) uczestnicy warsztatów zasadniczo projektują rozwiązanie od zera. Najważniejszym celem warsztatów jest zminimalizowanie ryzyk, które powstają (lub mogą powstać) podczas wprowadzania nowego produktu na rynek.

Po stronie dostawcy (podmiotu organizującego Design Sprint) w warsztatach biorą udział:

  • Facilitator – specjaliści certyfikowani przez Design Sprint Academy z ogromnym doświadczeniem.
  • Projektanci UX.
  • Liderzy techniczni i biznesowi.
  • Eksperci z dziedzin pokrewnych, w zależności od rodzaju projektu.

Design Sprint to przede wszystkim ludzie, dobrze dobrany zespół – tylko dzięki zapewnieniu różnych kompetencji możliwe jest wypracowanie świetnego rozwiązania. W obecnych czasach takie warsztaty można przeprowadzić w 100% zdalnie dzięki odpowiednim narzędziom. Warto szukać zespołów projektowych, które mają doświadczenie w organizacji Design Sprintów online.

SGB, czyli Spółdzielcza Grupa Bankowa, w trakcie prac nad aplikacją mobilną dla swoich klientów, również korzystała ze wsparcia Ailleron.

– Wszystko zaczęło się od Design Sprintu. Wspólne działanie, zaangażowanie i pasja zawsze dają świetne rezultaty. W tym przypadku ich odzwierciedleniem jest SGB Mobile. Udział zespołu w kreatywnych warsztatach pobudza wyobraźnię – wspomina Artur Józefowski, Director of Mobile and Internet Banking Bureau w SGB Bank.

– Stworzenie aplikacji dla 182 Banków to nie lada wyzwanie. Tym bardziej cieszą rezultaty, jakie udało się wypracować wspólnie z SGB Bank na Design Sprincie. Dzięki zaangażowaniu i wspólnej wizji produktu, stworzyliśmy innowacyjną aplikację mobilną, która cały czas się rozwija – komentuje Patrycja Leszek-Królikowska.

Protip: W procesie sprintu projektowego UX powinni brać udział specjaliści z różnych departamentów, o różnych punktach widzenia. Różnorodność stanowisk pozwala połączyć wszystkie niezbędne kompetencje i gwarantuje wysoką jakość pracy.

Wiemy już, dlaczego warto dbać o UX w trakcie prac projektowych nad produktami fintechowymi. Warto wiedzieć, że poza metodami, które zostały wymienione powyżej, istnieje również szereg innych metryk stosowanych w procesie tworzenia odpowiedniego User Experience. W badaniach użyteczności bardzo często stosuje się również eye-tracking czy analizę heat map. Niezwykle przydatne są również analizy i statystyki, które dostarcza Google Analytics.

#TestyUżyteczności, czyli jak uczynić produkt jeszcze lepszym

Bez testów użyteczności nie ma dobrego UX i nie ma projektowania skoncentrowanego na użytkowniku – to prawda, pod którą podpiszą się wszyscy profesjonalni badacze i mentorzy User Experience. Testy użyteczności to metoda badań UX, która polega na sprawdzeniu użyteczności danego rozwiązania przy bezpośrednim udziale użytkownika z grupy docelowej produktu. Takie testy przeprowadza się najczęściej na klikalnym środowisku testowym, czyli prototypie.

W trakcie testów użyteczności, badany wykonuje konkretne zadania ze scenariusza „na żywo” sesji z moderatorem. Moderator obserwuje użytkownika w trakcie wykonywania poszczególnych zadań, dopytuje (ale nie podpowiada) i analizuje całość sesji. W dobie pandemii testy użyteczności najlepiej przeprowadzać zdalnie, przy użyciu komunikatora pozwalającego na nagranie sesji i wygodne udostępnianie ekranu. Notatki i uwagi z testów powinny być zebrane w jednym raporcie, który jest niezwykle przydatny w trakcie późniejszego wprowadzania poprawek na makiety.

Testy użyteczności są szczególnie istotne w procesie projektowania digitalowych rozwiązań finansowych. Produkty fintechowe muszą być intuicyjne, proste i przede wszystkim pozbawione krytycznych błędów, czyli w skrócie – dopięte na ostatni guzik.

Protip: Przygotuj co najmniej 5-6 zadań na testy użyteczności, a także pytania dodatkowe, które zadasz na zakończenie. Zapytaj o wrażenia z testów, luźne przemyślenia użytkownika, najprostsze i najtrudniejsze zadania w trakcie sesji.

Tekst został przygotowany w partnerstwie z  Ailleron, który tworzy rozwiązania IT  m.in. dla branży finansowej w Polsce i za granicą. Na temat współpracy Ailleron z Santander Leasing niedawno rozmawialiśmy z Adrianem Kaczmarkiem, Pawłem Krasuskim i Patrycją Leszek-Królikowską. O tej współpracy możecie także posłuchać w podcaście, który poprowadziła Izabela Kozakiewicz. O wyzwaniach w e-leasingu na 2022 rok przeczytacie tutaj.