Dynamiczny rozwój wyraźnie widać w e-commerce, który pozostaje kluczowym kanałem dla BLIKA. W 2024 r. użytkownicy zapłacili nim w sklepach online 1,2 mld razy (o 27 proc. więcej w porównaniu do ubiegłego roku), a łączna wartość tych zakupów wyniosła 172,6 mld zł (+37 proc. r/r).

W 2024 roku liczba użytkowników BLIKA wzrosła do 18,5 mln. Całkowita wartość transakcji BLIKIEM w tym okresie wyniosła 347,3 mld zł, a w ciągu 10 lat działalności system suma osiągnęła niemal 1 bln zł. Warto przypomnieć, że płatności BLIKIEM pojawiły się ostatnio w aplikacji Revolut.

BLIK zbliżeniowy urósł dwukrotnie

Wśród najczęstszych wydatków opłacanych BLIKIEM znalazły się usługi transportowe i należności za np. rachunki – liczba transakcji w tych dwóch kategoriach wzrosła rok do roku odpowiednio o 25 i 18 proc.

W minionym roku w dwóch bankach pojawiła się nowa usługa „BLIK Płacę Później”, która umożliwia odroczenie płatności o 30 dni. To rozwiązanie ma spotykać się z rosnącym zainteresowaniem, a średnia wartość takich transakcji w perspektywie ubiegłego roku wyniosła 353 zł.

BLIK rozwija się także poza światem online – od stycznia do grudnia ub.r. użytkownicy wykonali 576,8 mln transakcji w terminalach płatniczych (POS), co stanowi wzrost o 58 proc. w porównaniu do 2023 r. Blisko połowę (46 proc.) z nich stanowiły płatności zbliżeniowe, których liczba w 2024 r. wzrosła ponad dwukrotnie, do 263,1 mln (+101 proc. r/r). Wartość wszystkich transakcji contactless BLIKIEM w analizowanym okresie osiągnęła 11,7 mld zł, a średnia wartość pojedynczej transakcji wyniosła 45 zł. Popularność tej usługi stale rośnie – na koniec roku aktywowało ją już 3,6 mln użytkowników.

Warto także przypomnieć, że właściciele iPhone’ów mogą się niedługo spodziewać udostępnienia płatności zbliżeniowych BLIK. Prace nad wprowadzeniem usługi są na zaawansowanym etapie – technologia została już udostępniona bankom, a proces wdrożenia w aplikacjach zaplanowano na obecny rok. Będzie to możliwe dzięki umowie zawartej między Apple a Komisją Europejską.

Dynamiczny wzrost P2P i stabilny w ATM

W ubiegłym roku znacząco zwiększyła się także popularność przelewów na numer telefonu. Już co czwarta transakcja BLIKIEM była przelewem P2P, a łącznie zrealizowano ich 604,8 mln, co oznacza wzrost o 46 proc. r/r. Średnio każdego dnia wykonywano 1,7 mln przelewów natychmiastowych, a przeciętna wartość pojedynczej transakcji sięgnęła 158 zł.

Z kolei od stycznia do grudnia ub.r. użytkownicy zrealizowali 70,4 mln operacji w bankomatach, co stanowi wzrost o 15 proc. r/r. Wśród nich dominowały wypłaty (61,9 mln), choć liczba wpłat również była znacząca (8,5 mln). Średnia wartość transakcji w tym kanale wyniosła 705 zł.

Dalszy rozwój BLIKA w Rumunii i na Słowacji

W 2024 r. BLIK kontynuował ekspansję zagraniczną. We wrześniu klienci Tatra banka na Słowacji zyskali możliwość płacenia BLIKIEM w e-commerce. Od tego czasu sieć sklepów systematycznie rośnie, aktualnie płatność jest dostępna w 75 sklepach – między innymi Reserved, Sinsay, eobuv, Hebe, Muziker czy Tous.

Ekspansja nabiera tempa również w Rumunii – tam spółka BLIK Romania S.A. uzyskała autoryzację Narodowego Banku Rumunii. To krok, który otwiera drogę do rozpoczęcia działalności i pozwoli w najbliższym czasie na udostępnienie rumuńskim konsumentom płatności mobilnych.