Jak Polki i Polacy biorą kredyt lub pożyczkę? Najchętniej chcemy to zrobić na spotkaniu osobistym z pracownikiem banku lub pośrednikiem finansowym. Nawet jeśli chodzi o stosunkowo prostą pożyczkę gotówkową, dla 56 proc. Polaków ważna jest obecność eksperta. Jeśli zaś sprawa dotyczy kredytu hipotecznego lub innego bardziej złożonego produktu finansowego, odsetek ten rośnie do 65 proc. Potrzebę kontaktu z drugim człowiekiem, ekspertem w dziedzinie finansów, częściej wskazywały kobiety – odpowiednio 62 proc. w przypadku prostego produktu i 72 proc., w przypadku złożonego. Dla mężczyzn te wartości wyniosły 50 proc. i 57 proc.

Swoje finanse wolimy powierzyć człowiekowi

Tylko kilkanaście procent Polaków jest skłonnych przeprowadzić cały proces w pełni samodzielnie online, z wykorzystaniem automatyzacji lub sztucznej inteligencji. Około 1/4 badanych wybrałaby proces online, ale z możliwością konsultacji z człowiekiem – ekspertem finansowym.

ANG 2

Okazuje się, że zdecydowanie bardziej ufamy ludziom niż technologiom. Dlaczego? Z badania ANG Odpowiedzialne Finanse wynika, że chodzi o większe zaufanie do człowieka (29 proc. wskazań), uniknięcie nieporozumień, bo nie zawsze rozumiemy terminy używane w umowach (28 proc.) czy możliwość wytłumaczenia ryzyk związanych z zaciągnięciem zobowiązania (26 proc.).

Polacy obawiają się błędów AI

A jak postrzegamy samą sztuczną inteligencję jako narzędzie, które ma nam pomóc wziąć kredyt lub pożyczkę? 44 proc. z nas nie korzystało i nie ma zamiaru w przyszłości korzystać z takich rozwiązań. Z czym związane jest takie stanowisko? Istnieje szereg obaw. Najbardziej przed tym, że zostaniemy sami bez wsparcia eksperta i popełnimy błąd podczas podejmowania decyzji o wyborze usługi finansowej (40 proc.).

Istotne są także obawy o bezpieczeństwo danych, wskazane przez 28 proc. respondentów – tę odpowiedź częściej wskazywały osoby z wyższym wykształceniem. Istotny jest także brak zaufania do algorytmów i ich przejrzystości (38 proc.). Na to z kolei częściej zwracały uwagę osoby między 35 a 44 rokiem życia.

ANG 3

Polacy nie korzystają z narzędzi finansowych opartych o AI

75 proc. Polek i Polaków nie korzystało jeszcze z narzędzi opartych o automatyzację lub sztuczną inteligencję (np. chatboty, kalkulatory, porównywarki) przy dokonywaniu wyboru kredytu bądź pożyczki.

A co jeśli badani mogliby skorzystać ze specjalnie przygotowanego rozwiązania? Niemal 1/3 Polaków wyraża wówczas chęć korzystania z aplikacji mobilnej oferującej kompleksowe narzędzia finansowe, w tym rozwiązania oparte na AI. W pytaniu doprecyzowano, że chodzi o aplikację umożliwiającą porównywanie ofert różnych produktów i usług finansowych.

Najbardziej otwarte na takie rozwiązania są osoby z najmłodszej grupy wiekowej – od 18 do 24 roku życia. Aż 39 proc. z nich “raczej” lub “zdecydowanie” skorzystałaby z takiej możliwości. Najmniejsze zainteresowanie rozwiązaniem wyrażają osoby powyżej 55. roku życia. 27 proc. badanych nie ma zdania na ten temat.