Dwucyfrowe wzrosty utrzymują się także w e-commerce oraz w przelewach na telefon BLIK. Na koniec czerwca br. z BLIKA regularnie korzystało 19,4 mln użytkowników.

Więcej transakcji BLIKIEM offline

BLIK rośnie także w punktach sprzedaży stacjonarnej. W pierwszym półroczu br. użytkownicy zrealizowali w terminalach płatniczych (POS) 338,1 mln transakcji, co oznacza wzrost liczby płatności BLIKIEM w sklepach stacjonarnych o 31 proc. r/r. W samym drugim kwartale wykonano 183,6 mln takich operacji.

Niemal połowę półrocznego wolumenu (47 proc.) stanowiły płatności zbliżeniowe, których liczba zwiększyła się o 46 proc. r/r. Wartość transakcji contactless w tym czasie wyniosła 7,3 mld zł, przy średniej kwocie równej 46 zł. Najwięcej płatności zbliżeniowych zrealizowano w woj. mazowieckim, dolnośląskim, małopolskim, wielkopolskim i łódzkim. Usługa zyskuje też popularność wśród podróżujących – od momentu jej udostępnienia skorzystano z niej w 164 krajach, m.in. w Wybrzeżu Kości Słoniowej czy na Wyspach Cooka.

Rośnie liczba przelewów na telefon BLIK

Od kwietnia do czerwca br. użytkownicy zrealizowali 187,6 mln przelewów na numer telefonu, natomiast w całym pierwszym półroczu było ich aż 354,6 mln, czyli o 25 proc. więcej niż rok wcześniej. Średnio każdego dnia wykonywano 2 mln rozliczeń P2P, a ich przeciętna wartość wyniosła 164 zł.

–  Przelewy na telefon w Polsce stały się standardem – prostym, szybkim i dostępnym dla milionów użytkowników. Naszą ambicją jest, aby ta wygoda nie kończyła się na granicach kraju. Pracujemy nad rozwiązaniem, które mamy nadzieję w nie tak dalekiej przyszłości, pozwoli przesyłać pieniądze równie łatwo do znajomego w innym kraju Europy, jak dziś do przyjaciela w sąsiednim mieście. Wierzymy, że interoperacyjność w obszarze P2P może stać się jednym z filarów nowoczesnego systemu płatniczego w naszym regionie – podkreśla Dariusz Mazurkiewicz, prezes Polskiego Standardu Płatności, operatora BLIKA.

Stabilny wzrost utrzymują też transakcje w bankomatach. W pierwszym półroczu br. zrealizowano 37,8 mln takich operacji (+11 proc. r/r), w tym 32,8 mln wypłat i 5 mln wpłat. Średnia wartość pojedynczej aktywności w tym kanale była najwyższa spośród wszystkich płatności BLIKIEM i wyniosła 720 zł.

Na koniec czerwca br. liczba aktywnych użytkowników BLIKA wyniosła 19,4 mln – to o 2,5 mln więcej niż rok wcześniej (wzrost o 15 proc. r/r). Aktywność klientów banków udostępniających BLIKA utrzymywała się na wysokim poziomie przez całe pierwsze półrocze. W najlepszym dniu, który przypadł na 10 czerwca br. – zrealizowano ponad 11,5 mln transakcji. W analizowanym okresie przeciętny użytkownik wykonywał średnio 13 płatności miesięcznie.

Jak prezentują się wyniki finansowe BLIKA?

Polski Standard Płatności, operator BLIKA, zakończył 2024 rok z przychodami na poziomie 421 mln zł i zyskiem netto w wysokości 205,9 mln zł. W komunikacie czytamy, że to kolejny rok z rzędu, w którym spółka zwiększała skalę działalności, notując wzrost wszystkich kluczowych wskaźników finansowych. Umożliwia to dalsze inwestycje w rozwój funkcjonalności BLIKA oraz realizację planów ekspansji międzynarodowej.

– Wyniki finansowe za ubiegły rok potwierdzają, że dynamiczny rozwój BLIKA idzie w parze z trwałą rentownością biznesu. Stabilna struktura przychodów i osiąganych wyników daje nam możliwość planowania inwestycji w dłuższym horyzoncie i realizowania strategii w sposób niezależny od czynników zewnętrznych. Dzięki temu możemy równolegle wzmacniać naszą pozycję w Polsce i stawiać kolejne kroki w ekspansji zagranicznej. Naszą ambicją jest, aby BLIK konsekwentnie rozwijał się jako najbardziej uniwersalny system płatności mobilnych w regionie – podkreśla Katarzyna Matuszczyk, członkini zarządu ds. finansowych w Polskim Standardzie Płatności, operatorze BLIKA.