Tak przewiduje spółka Powerdot, która rozwiązała problem dostarczania paragonu za usługę ładowania. W regulacjach wspierających rozwój elektromobilności Niemcy wyprzedziły unijny program FitFor55, którego elementem ma być obowiązkowa dywersyfikacja sposobów płatności za usługę ładowania (nie tylko aplikacja lub karta operatora, ale też karta płatnicza czy kod QR). Płacenie „zwykłą” kartą jest bardzo wygodne, nie wymaga bowiem posiadania żadnych aplikacji czy uczestniczenia w programach subskrypcyjnych.
Problematyczny paragon
W Polsce, w której na koniec 2022 roku było według danych PSPA niespełna 2,6 tys. publicznych stacji ładowania, a tych o mocy powyżej 100 kW zaledwie 153, stacje wyposażone w terminale płatnicze to istna pieśń przyszłości.
– Tego typu urządzenia w całej Polsce można policzyć na palcach jednej ręki, a korzystanie z nich w obecnych warunkach zamiast ułatwiać życie posiadacza elektryka raczej je komplikuje – uważa Grigoriy Grigoriev, dyrektor generalny Powerdot w Polsce.
Dlaczego? Problemem jest potwierdzenie płatności za usługę.
– Mierzymy się z tu z prozaicznym ograniczeniem liczby paragonów, jakie można wydrukować z użyciem jednej rolki papieru w kasie fiskalnej. To zaledwie 500 klientów czy sesji ładowania. Później rolkę trzeba wymienić. W sklepie nie jest to problemem, ale na stacjach ładowania, które z założenia są bezobsługowe i rozsiane po całej Polsce, ciągle wymieniane rolek papieru byłoby nieefektywne – uważa Grigoriy Grigoriev.
Ładowarki mają obowiązek dostarczenia klientowi potwierdzenia dokonanej transakcji (w uprzywilejowanej pozycji są np. automaty do zakupu napojów, przekąsek czy drobnych przedmiotów, które nie muszą drukować paragonów).
Firma Ekoen próbuje mierzyć się z tym problemem stawiając obok swoich stacji ładowania tzw. zapłatomaty, odrębne urządzenia, gdzie dokonuje się płatności za usługę ładowania, w sposób zbliżony do zapłaty za parking. Zdaniem szefa Powerdot przyszłością są jednak elektroniczne paragony wysyłane na maila lub sms. Niebawem spółka ma uruchomić pierwsze stacje ładowania wyposażone w terminale płatnicze z elektronicznym paragonem.
Powerdot jest obecnie w trakcie budowy 850 stacji ładowania o dużej mocy w całej Polsce, które w większości będą wyposażone w terminal płatniczy, a dodatkowo dają też możliwość płatności kodem QR.