Rozwiązanie opiera się na analizie indywidualnych wzorców zachowania użytkownika podczas korzystania z bankowości internetowej oraz mobilnej. System gromadzi i przetwarza tzw. dane behawioralne, czyli informacje o sposobie pisania na klawiaturze, poruszania kursorem lub palcem po ekranie, przewijania strony czy trzymania urządzenia.
Bank Pekao udostępnia ochronę behawioralną od BIK
Jeżeli w trakcie analizy wykryte zostaną nietypowe różnice w zachowaniu, bank może wstrzymać realizację danej operacji i skierować ją do dodatkowej autoryzacji – czytamy w komunikacie.
Bank Pekao zapewnia, że ochrona behawioralna stanowi istotne wzmocnienie systemów przeciwdziałania fraudom i pozwala skuteczniej wykrywać próby nieuprawnionego logowania i wykonywania transakcji w serwisach bankowych. Rozwiązanie można aktywować w aplikacji PeoPay, serwisie Pekao24, za pośrednictwem infolinii lub udając się do dowolnego oddziału banku, poprzez wyrażenie stosownej zgody na przetwarzanie danych. Usługa nie wymaga dodatkowych czynności po jej aktywacji – działa automatycznie w tle, nie śledzi treści ani nie rejestruje danych osobowych.
Usługa ochrony behawioralnej została uruchomiona w ramach współpracy z Biurem Informacji Kredytowej. Instytucja ta rozwija rozwiązania analityczne, m.in. w obszarze oceny ryzyka fraudowego i weryfikacji tożsamości w środowisku cyfrowym. Pekao jest kolejnym bankiem, który dołączył do grona instytucji korzystających z tego rozwiązania.
W kontekście Banku Pekao warto przypomnieć, że niedawno Ministerstwo Finansów zwróciło się z prośbą o wstrzymanie procedowania projektu ustawy, która miała umożliwić połączenie PZU z Bankiem Pekao. Zmiany miały dotyczyć m.in. ustawy o zasadach zarządzania mieniem państwowym. Projekt zakładał, że banki będą mogły łączyć się nie tylko z innymi bankami, ale także z podmiotami akcyjnymi spoza sektora bankowego, o ile należą one do tej samej grupy kapitałowej.
Parę miesięcy temu pisaliśmy również, że Bank Pekao udostępnił płatności Visa Mobile dla swoich klientów. Osoby posiadające kartę Visa oraz aplikację mobilną Visa Mobile mogą płacić za zakupy w internecie wpisując numer telefonu i zatwierdzając transakcję na smartfonie – bez konieczności podawania danych karty czy haseł.