Mastercard Economics Institute na podstawie zarówno zagregowanych i zanonimizowanych danych, jak i ogólnodostępnych źródeł informacji, a także modeli prognozujących aktywność gospodarczą, identyfikuje najistotniejsze kwestie, które będą kształtować globalny krajobraz gospodarczy w 2025 r.

Główne wnioski z raportu „Economic Outlook 2025” od Mastercard

Raport „Economic Outlook 2025” od Mastercard opiera się na analizie zagregowanych i zanonimizowanych danych oraz zewnętrznych źródeł, badając kluczowe trendy w 74 krajach na świecie, uwzględniając Europę jako główny obszar w nadchodzącym roku.

Po analizie danych z 74 krajów, w tym również z Polski, wyłoniono pięć kluczowych wniosków.

Umiarkowane przyspieszenie wzrostu w Europie

Eksperci przewidują, że globalna gospodarka w 2025 r. przyspieszy, osiągając 3,2% wzrost, po tempie na poziomie 3,1% w 2024 roku.

Podczas gdy inflacja w większości krajów europejskich prawdopodobnie zbliży się do celu ustalanego przez banki centralne wraz ze spadkiem inflacji w usługach, wzrost gospodarczy będzie musiał zmierzyć się zarówno z pozytywnymi skutkami spadku stóp procentowych, jak i negatywnymi skutkami zaostrzenia polityki fiskalnej i niepewności związanej z globalnym handlem.

Europejscy konsumenci pozostają odporni

Zgodnie z prognozami, stopy bezrobocia w 2025 r. pozostaną w Europie na historycznie niskim poziomie lub nieznacznie wzrosną. Realny wzrost dochodu rozporządzalnego (czyli różnica między wzrostem płac a inflacją) pozostanie dodatni, wzmacniając trend ożywionego popytu wśród konsumentów.

Niższe stopy procentowe mogą złagodzić presję finansową gospodarstw domowych, wynikającą z zobowiązań kredytów hipotecznych o zmiennym oprocentowaniu oraz zmniejszyć ich potrzebę oszczędzania.

Alternatywy kultowych destynacji zyskują na popularności

Europejscy konsumenci są bardziej wrażliwi cenowo na wydatki związane z podróżami. Coraz częściej wybierają tańsze lub mniej zatłoczone alternatywy dla popularnych destynacji turystycznych. Dla przykładu, Dublin odnotowuje wyższy wzrost transakcji hotelowych w porównaniu z Londynem, a Kopenhaga wyprzedza pod tym względem Amsterdam.

Podobnie Sztokholm nazywany ”Wenecją Północy”, zyskuje na popularności w porównaniu z włoskim „miastem na wodzie”, natomiast Sewilla stanowi atrakcyjną alternatywę dla Madrytu. Podróże regionalne, szczególnie w obrębie Europy, dominują w transgranicznych wydatkach na hotele.

Konsumenci niezmiennie stawiają na doświadczenia i przeżycia

Budżet na doświadczenia i niezapomniane przeżycia utrzymuje się na wysokim poziomie. Spadające stopy procentowe przyczynią się jednak do zmian w koszykach zakupowych konsumentów i wzrostu wydatków w kategorii artykułów takich jak elektronika, meble i sprzęt AGD.

Europejscy konsumenci wciąż szukają dobrych okazji – innowacje oraz cyfryzacja w handlu detalicznym zapewniają im szerszy wybór, a firmom umożliwiają poprawę efektywności.

Wzrost znaczenia zjawiska „SHEeconomy”.

Globalny rynek pracy, w tym Europa, odnotowuje znaczny wzrost liczby kobiet powracających na rynek pracy, który znany jest również jako zjawisko „SHEeconomy”.

Prawie wszystkie analizowane gospodarki europejskie odnotowały dynamiczny wzrost współczynnika aktywności zawodowej kobiet, napędzany m.in. przez bardziej elastyczną organizację pracy, wyrównywanie szans i możliwości rozwoju oraz tworzenie nowych miejsc pracy w takich branżach jak edukacja czy opieka zdrowotna. W Polsce w 2023 r. wskaźnik aktywności zawodowej kobiet w wieku 25-54 lat wzrósł o 5,32 p.p. w stosunku do 2019 r.

Pełny raport można pobrać tutaj.