Istnieją jednak pewne zastrzeżenia co do tej liczby – pisze TechCrunch. Po pierwsze, suma ta opiera się wyłącznie na zakupach dokonanych za pośrednictwem samej aplikacji mobilnej, a nie mobilnej sieci czy wersji desktopowej. Oznacza to, że przychód rzeczywisty jest prawdopodobnie wyższy, zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt, że X oferuje zniżkę na zakupy poza aplikacją.
Elon Musk chce ograniczyć bazowanie X na reklamach
Należy również wziąć pod uwagę opłaty prowizyjne, które X musi uiścić na rzecz sklepów z aplikacjami. Według szacunków Appfigures, po ich opłaceniu, platforma zarobi co najmniej 140 milionów dolarów. Liczba ta będzie jednak prawdopodobnie wyższa, ponieważ Apple i Google obniżają prowizje z 30% do 15% w drugim roku.
X uruchomił swoją usługę subskrypcyjną ponownie w grudniu 2022 roku, kiedy Musk przejął firmę i skoncentrował się na zwiększeniu przychodów niezwiązanych z reklamami. W ciągu pierwszych trzech miesięcy X Premium przyniósł jedynie 11 milionów dolarów przychodu w subskrypcjach z poziomu aplikacji mobilnych. Rok temu X uruchomiło dwie dodatkowe oferty, Basic i Premium+.
Obecnie X oferuje więc trzy poziomy subskrypcji: Basic, Premium i Premium Plus, które różnią się od siebie między innymi pod względem dostępu do zaawansowanych funkcji, takich jak Grok AI (który ostatnio znalazł się na celowniku europejskich regulatorów), znacznika Verified i ograniczonej liczby reklam. Najpopularniejszą opcją wśród użytkowników jest subskrypcja Premium, kosztująca 11 USD miesięcznie w aplikacji mobilnej.
Jak X Elona Muska zarabia na subskrypcjach?
Według danych Appfigures, we wrześniu 2024 roku platforma zarobiła 14,7 miliona dolarów z zakupów w aplikacjach mobilnych. Na tej podstawie można oszacować, że liczba płatnych użytkowników wynosi od 1,3 miliona do 3,7 miliona, w zależności od wybranego poziomu subskrypcji – pisze TechCrunch.
Na przykład, jeśli większość subskrybentów wybrała najdroższy poziom Premium, oznaczałoby to około 1,3 miliona płacących użytkowników. W przypadku subskrypcji na poziomie Basic, w cenie 4 USD na miesiąc, liczba użytkowników mogłaby sięgnąć nawet 3,7 miliona. Bazując na rozkładzie subskrypcji, gdzie 70% użytkowników korzystałoby z poziomu Premium, 20% z Premium Plus, a 10% z Basic, można oszacować, że platforma ma około 1,4 miliona płacących użytkowników – szacuje serwis.
X niedawno zmienił politykę płatności dla twórców, wprowadzając system wynagradzania ich na podstawie zaangażowania, jakie generują od subskrybentów X Premium. Ta zmiana ma na celu dalsze zwiększenie liczby płatnych subskrypcji, choć jednocześnie może prowadzić do wzrostu kontrowersyjnych treści mających na celu uzyskanie jak największego zaangażowania. Elon Musk jest najczęściej obserwowanym użytkownikiem na X z 200 milionami obserwujących. Zakłada się, że wśród nich około 50 000 użytkowników to płatni subskrybenci. Można więc oszacować, że przy pakiecie Basic za 4 USD miesięcznie, przynoszą oni około 200 000 USD przychodu w ciągu miesiąca.
Subskrypcje wciąż stanowią jednak niewielką część ogólnego przychodu platformy, która wciąż większość środków generuje z reklam.
Elon Musk pożyczył 13 mld dolarów od Morgan Stanley, Bank of America i pięciu innych dużych banków, aby pomóc sfinansować przejęcie platformy za 44 mld USD. Według Wall Street Journal, operacja ta stała się najgorszą transakcją finansowania fuzji dla banków od czasu kryzysu finansowego w latach 2008-2009.