Popularność BLIKA w Polsce stale rośnie. Liczby aktywnych użytkowników, czyli takich którzy miesięcznie realizują przynajmniej jedną transakcję BLIKIEM, osiągnęła na koniec III kwartału bieżącego roku 8,6 mln osób. To aż o 43 proc. użytkowników więcej niż przed rokiem.
Ambicje BLIKA sięgają stania się ponadnarodowym systemem płatności mobilnych. Udostępnienie płatności zbliżeniowych BLIK to ważny element realizacji strategii ekspansji zagranicznej. Z nowego rozwiązania można korzystać także poza Polską, wszędzie tam gdzie udostępniany jest terminal zbliżeniowy z logo Mastercard. Jest to pierwsze globalnie akceptowalne rozwiązanie płatności mobilnych oparte o rachunek bankowy.
– BLIK zbliżeniowy to coś, na co czekaliśmy od dawna! To w końcu najpopularniejsza metoda płatności. Według naszych badań, aż 71% internautów uznaje ją za swoją ulubioną. Właśnie dlatego to na BLIKU postanowiliśmy oprzeć nasze płatności w chatbocie, wdrożonym niedawno, np. w messengerze marki Kubota – komentuje Mateusz Wachowski, Key Account Manager w Tpay.
– Nowa funkcja BLIKA daje jeszcze większe pole do popisu! Mamy już kilka pomysłów, jak skorzystać z tej funkcjonalności w naszych rozwiązaniach outdoorowych, takich jak np. vendingi. Takie podejście PSC daje BLIKOWI także świetlaną przyszłość w ekspansji zagranicznej – dodaje.
Czym jest zbliżeniowy BLIK i jak z niego korzystać?
BLIK zbliżeniowy to kolejna opcja, która umożliwia szybkie i wygodne płacenie telefonem w punktach stacjonarnych. Transakcje zbliżeniowe BLIK realizowane są z użyciem technologii dostarczanej przez Mastercard. Obecnie z rozwiązania mogą korzystać wyłącznie posiadacze urządzeń z systemem Android. Polski Standard Płatności zapewnia, ze funkcjonalność nowego BLIKA działa nawet bez zasięgu i dostępu do sieci.
Klient, który chce korzystać ze zbliżeniowego BLIKA potrzebuje smartfona z modułem NFC oraz aplikacji mobilnej banku, który udostępnia takie rozwiązanie. Na początku funkcję płatności zbliżeniowych BLIK trzeba aktywować w aplikacji banku. Po tym kroku, płatności można dokonywać poprzez jedynie odblokowanie telefonu i zbliżenie go do terminala, który obsługuje płatności zbliżeniowe kartą.
Płatności zbliżeniowe BLIKIEM wymagają zabezpieczenia telefonu blokadą dostępu, np. w postaci kodu lub weryfikacji biometrią. Dzięki temu osoby nieuprawnione nie będą mogły przeprowadzić płatności, nawet jeśli przejmą telefon klienta.
Użytkownik płacąc zbliżeniowym BLIKIEM nie musi uruchamiać aplikacji mobilnej banku. Wystarczy jedynie odblokowanie telefonu i przysunięcie go do terminala. Następuje po tym weryfikacja właściciela urządzenia i zainicjowanie transakcji. Potwierdzenie przeprowadzenia płatności pojawia się na terminalu oraz w telefonie.
– Płatność zbliżeniowa BLIKIEM nie wymaga też karty płatniczej. Jest to więc zasadnicza różnica pomiędzy naszym rozwiązaniem, a technologią HCE, która – jak wiemy – nie osiągnęła ogromnego sukcesu i kolejne banki zaczęły z niej po prostu rezygnować. BLIKA zbliżeniowego możemy zestawić z rozwiązaniami wdrożonymi przez twórców systemów operacyjnych na smartfony, czyli Google Pay i Apple Pay – powiedział w rozmowie z Fintek.pl Dariusz Mazurkiewicz, CEO BLIKA.
BLIK zbliżeniowy jest już dostępny w ofercie 6 banków
Jako pierwszy zbliżeniowego BLIKA zaczął udostępniać swoim klientom Bank Millennium. Wdrażanie rozwiązania rozpoczęto jeszcze pod koniec lipca br. Obecnie już większość użytkowników aplikacji mobilnej Banku Millennium ma dostęp do zbliżeniowego BLIKA. W gronie tym znaleźli się także użytkownicy smartfonów Huawei, dla których jest to w ogóle pierwsza możliwość płacenia zbliżeniowo telefonem.
Kolejnym bankiem, który zdecydował się na stopniowe wdrażanie zbliżeniowego BLIKA był PKO Bank Polski. Pierwsi klienci mogli skorzystać z tej funkcji pod koniec września 2021 r. 8 listopada PKO Bank Polski poinformował o rozszerzeniu dostępności zbliżeniowego BLIKA. Mogą z niego korzystać już wszyscy zainteresowani użytkownicy aplikacji IKO.
W dalszej kolejności zbliżeniowego BLIKA udostępnił swoim klientom Alior Bank. W listopadzie płatności zbliżeniowe BLIK zaczął wprowadzać także ING Bank Śląski, mBank oraz Santander Bank Polska.
Do Banku Millennium, PKO BP, Alior Banku, ING Banku Śląskiego, mBanku i Santander Bank Polska wkrótce mogą dołączyć kolejne podmioty. Podobnie jak pozostałe funkcje BLIKA, płatności zbliżeniowe są dostępne dla każdego zainteresowanego banku.