W sumie straty z tytułu fraudów były o 14% wyższe niż rok wcześniej. Z kolei straty związane z oszustwami inwestycyjnymi wzrosły o 21% – do poziomu 4,6 mld USD.
Fraudy płatnicze w USA na fali wznoszącej
Druga najwyższa skradziona (i zgłoszona) kwota wyniosła 2,7 mld dolarów – metodą cyberprzestępców było podszywanie się pod zaufany podmiot. W 2023 roku konsumenci zgłosili, że stracili więcej pieniędzy na przelewach bankowych i kryptowalutach niż na wszystkich innych metodach łącznie – podaje Federalna Komisja Handlu.
Najczęściej zgłaszaną kategorią oszustw były oszustwa polegające na podszywaniu się pod zaufany podmiot, następnie kwestie zakupów online, nagrody, loterie, oferty inwestycyjne oraz oszustwa biznesowe i związane z możliwością zatrudnienia. Najczęściej używaną metodą kontaktu były maile, a na następnych miejscach uplasowały się połączenia telefoniczne i SMS-y.
Ostatnio ciekawe dane na temat oszustw finansowych opublikował Revolut – wynika z nich, że większość zgłoszonych przypadków przestępstw w Unii Europejskiej i Wielkiej Brytanii rozpoczęła się na platformach Meta. chodzi tutaj o Facebooka, Instagrama, czy WhatsAppa. Brytyjski fintech podał, że działania przestępców zaczynające się od platform Marka Zuckerberga przełożyły się na 37% całkowitej wartości utraconych pieniędzy.