Za wdrożenie technologii odpowiada startup Apate.ai. System bazuje na strategii tzw. „honeypotu”, czyli pułapki cyfrowej. Współpracując z operatorami telekomunikacyjnymi, Apate.ai stworzyło sieć specjalnie przygotowanych numerów telefonicznych, które mają za zadanie przyciągnąć uwagę oszustów.

Australijski bank wystawia przestępcom cyfrową przynętę

Kiedy przestępca próbuje zadzwonić lub wysłać wiadomość na jeden z tych numerów, trafia na bota – nieświadomy, że nie rozmawia z prawdziwą osobą. Boty prowadzą długie rozmowy, gromadzą informacje o metodach działania przestępców i przekazują je w czasie rzeczywistym do systemów bezpieczeństwa CommBank oraz do szerszego ekosystemu instytucji walczących z oszustwami w Australii.

– Scammerzy coraz częściej wykorzystują sztuczną inteligencję, by atakować Australijczyków. My odpowiadamy tą samą bronią – odwracamy sytuację. Każda minuta, którą oszust spędza na rozmowie z naszym botem, to minuta, w której nie ma kontaktu z prawdziwą ofiarą – zwracają uwagę przedstawiciele banku.

Boty miały zostać zaprojektowane z dużą dbałością o realizm – różnią się płcią, wiekiem, stylem wypowiedzi, a także wykorzystują australijski slang i specyficzne poczucie humoru. Dzięki temu trudniej je rozpoznać i skuteczniej angażują przestępców.

Pełne wdrożenie sieci botów to efekt pilotażu, który rozpoczął się pod koniec 2024 roku we współpracy z Macquarie University. Jak podkreślają przedstawiciele CommBanku, program szybko zyskał na skali i zaawansowaniu technologicznym. Do tej pory setki tysięcy prób oszustw zostało przekierowanych na boty, a pozyskane dane pozwoliły na szybsze reagowanie i lepszą ochronę klientów banku.

To jedno z pierwszych rozwiązań tego typu w sektorze finansowym, które pokazuje, że sztuczna inteligencja może skutecznie wspierać walkę z przestępczością – nie tylko pasywnie analizując zagrożenia, ale aktywnie angażując oszustów i blokując ich działania.