Australijski Zip zainwestował w Twisto na początku bieżącego roku, dołączając do takich inwestorów jak ING i Uniqa. Teraz spółka kupi pozostałe 90% udziałów czeskiego fintechu za kwotę 89 mln EUR (łączna inwestycja to 99 mln EUR). Zakończenie akwizycji planowane jest na IV kwartał 2021 roku.

Transakcja nie będzie miała wpływu na klientów Twisto. Sklepy internetowe współpracujące z Twisto też nie mają powodów do obaw.

ZIP to bodajże 5-ty co do wielkości fintech oferujący BNPL na świecie (za Klarną, AfterPay, Affirm i PayPal). Spółka notowana jest na giełdzie w Sydney – kapitalizacja giełdowa spółki to ZIP to ponad 3 mld USD, czyli ok. 11 mld PLN.

Zip poinformował też o przejęciu fintechu Spotii ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Firma powstała w 2020 roku i podobnie jak Twisto oferuje rozwiązania z zakresu odroczonych płatności. BNPL zdobywa popularność także w krajach muzułmańskich.

Fintech Twisto przejęty przez Zip

Dołączenie Twisto do rodziny do globalnego lidera jakim jest Zip, to doskonała wiadomość dla naszych partnerskich sklepów, które myślą o ekspansji zagranicznej. Będziemy im służyć know-how i doświadczeniem Zip, a także ułatwimy wejście na zagraniczne rynki – integracja przez jedno API wystarczy by uzyskać dostęp do płatności odroczonych na 11 rynkach na 5 kontynentach – mówi Michał Smida, założyciel i CEO Twisto.

Metoda płatności “kup teraz, zapłać później” stanowi obecnie mniej niż 10 proc. wszystkich płatności e-commerce w Europie, co daje szanse na dynamiczną ekspansję, w ramach globalnego trendu rosnącej popularności płatności odroczonych. Dzięki obecności w Europie Środkowej, w tym w Polsce, mamy do tego doskonałe możliwości – dodaje.

Twisto jest dobrze przygotowane do wykorzystania synergii z przynależności do globalnej organizacji. Zintegrowało już Single Merchant Interface (SMI) Zip, dzięki któremu e-sklep będzie się integrował tylko raz, by zyskać dostęp do płatności odroczonych w 11 krajach na pięciu kontynentach – czytamy w komunikacie.

Zip zwiększa swoją obecność w Europie

Przejęcie Twisto to ważny krok w realizacji strategii Zip, który swoją ekspansję w Europie rozpoczął od inwestycji w Wielkiej Brytanii – w fintech QuadPay (który współpracuje m.in. ze Stripe).

Zip zdecydował się na akwizycje Twisto z kilku powodów. Chodzi między innymi o dostęp do 27 krajów Unii Europejskiej (Twisto posiada licencję Europejskiej Instytucji Płatniczej – licencja wydana w Czechach), pakiet produktów oferowanych przez fintech (karta wirtualna, płatności ratalne, Apple Pay i Google Pay, czy odnawialna linia kredytowa połączona z kontem Twisto), mechanizm oceny wiarygodności kredytowej Nikita, a także silny wzrost spółki.

W komunikacie czytamy, że Twisto obsłużyło przeszło 1 milion klientów. Roczny wskaźnik obrotów w kwietniu wyniósł 12 milionów AUD, a GMV 230 milionów AUD. Płatności odroczone od Twisto w Polsce i w Czechach oferuje ponad 14 tys. sprzedawców. Do sztandarowych e- sprzedawców w regionie, zintegrowanych z fintechem należą Delivery Hero, Pizza Hut, Gap, New Balance, Yves Rocher i Under Armour.

Dodatkowo partnerstwo z PayU w Polsce i w Czechach daje Twisto możliwości dalszego szybkiego rozwoju na tych rynkach.