Prawie wszyscy Polacy (96%) z dostępem do internetu dokonali w tym roku zakupów online, a 45% uważa, że ​​w przyszłym roku będzie robić zakupy głównie w ten sposób. Według danych zaprezentowanych przez Klarnę, Polacy są w światowej czołówce pod względem częstotliwości zakupów online. Mimo to polscy konsumenci wciąż najczęściej proszeni są o zapłatę z góry za e-zakupy, co stwarza bariery dla kupujących.

Klarna działa na rynku odroczonych płatności (BNPL), w swojej ofercie ma własną aplikację zakupową. W Polsce szwedzki fintech zadebiutował w sierpniu bieżącego roku – jego pierwszym partnerem została sieć H&M.

Wdrożenie BNPL zwiększa zaufanie e-konsumentów

69% Polaków zadeklarowało w badaniu Klarny, że miałoby większe zaufanie do sprzedawców, gdyby ci oferowali opcję BNPL, czyli „kup teraz, zapłać później”. Podobna liczba respondentów (62%) deklaruje, że dzięki dostępowi do takiej opcji płatności szybciej powtórzyłaby zakupy u danego sprzedawcy.

Udostępnienie BNPL wpływa również na wzrost aktywności powracających klientów ze wszystkich pokoleń (62%). Przy czym odsetek osób, które, dzięki wprowadzeniu tej opcji płatności, zdecydowałyby się szybciej powtórzyć zakupy w danym sklepie stale rośnie wraz z wiekiem konsumenta: 35-44 lata (60%), 45-54 (64%), 55-65 (66%).

Polacy preferują przetestowanie produktów przed dokonaniem płatności

54% ankietowanych przyznało w badaniu, że największą wadą zakupów online jest brak możliwości zobaczenia lub wypróbowania produktu przed zakupem. Aż 74% Polaków stwierdziło, że preferowałoby sprzedawców internetowych, którzy pozwoliliby im zapłacić po dostawie, aby mogli sprawdzić zamówione przedmioty, zanim je kupią.

Wśród kupujących, którzy woleliby skorzystać z możliwości płatności po dostawie, gdyby była dostępna (29% ankietowanych) – odsetek zwolenników tej opcji wzrasta w starszych grupach wiekowych – wynosi 33% dla osób w wieku 45-54 lata i 31% dla osób w wieku 55-65). W grupach młodszych jest niższy i wynosi 30% dla osób w wieku 18-24 oraz 24% dla osób w wieku 25-34.

Dzieje się tak pomimo tego, że tylko 28% kupujących jest świadomych tego, że korzystanie z opcji “zapłać później” jest bezpłatne, jeśli zaległa płatność zostanie przez nich uregulowana w czasie określonym przez dostawcę usługi.

Jakie zalety odroczonych płatności doceniają Polacy?

Według badania zleconego przez Klarnę, dla Polaków, którzy skorzystali z usługi BNPL największymi zaletami tego rozwiązania są: możliwość sprawdzenia towaru przed zapłatą (41%), płacenie tylko za zatrzymane artykuły (34%), płatność dopiero po otrzymaniu towaru (33%) oraz poczucie bezpieczeństwa w momencie pierwszych zakupów w nowym sklepie internetowym (32%).

Mając wybór, 3 na 5 (59%) Polaków wybrałoby sklepy internetowe zamiast stacjonarnych – ponadto dla wielu BNPL jest rozwiązaniem rewolucjonizującym rynek. Polacy robiący zakupy online uważają, że płacenie po dostawie wpłynęłoby na ich zachowanie, w tym 71% z nich czułoby się swobodniej podczas zakupów, 69% bardziej ufałoby sprzedawcy, a 62% wcześniej wróciłoby do sprzedawcy.

Ponadto 58% respondentów badania uważa, że ​​dzięki odroczeniu płatności mogliby lepiej zarządzać swoimi pieniędzmi. Co więcej, ponad połowa ankietowanych uważa, że korzystając z opcji zapłaty po dostawie dokonałoby szybszego zakupu (55%), zamówiłoby więcej produktów (55%), wydałoby więcej w sklepie (53%).