Awarie w sektorze bankowym stały się palącym problemem dla brytyjskich organów regulacyjnych i polityków, ponieważ coraz więcej klientów przenosi się do Internetu. Najnowsze dane brytyjskiego rządowego Komitetu Skarbu ujawniły, że dziewięć z największych banków i towarzystw budowlanych działających w UK odnotowało co najmniej 803 godziny – co odpowiada ponad 33 dniom – przestojów technologicznych w ciągu ostatnich dwóch lat.

Fintech Monzo rozwija zapasową platformę bankową

Podczas niedawnej trzydniowej awarii w Barclays, 56% płatności online nie powiodło się z powodu „poważnego pogorszenia” wydajności systemu. Bank potwierdza, że spodziewa się wypłacić od 5 do 7,5 mln funtów odszkodowania klientom za „niedogodności”. Serwis Finextra podaje, że tylko w lutym brytyjskie banki TSB, Bank of Scotland, Nationwide Building Society, Halifax, Lloyds i First Direct zgłosiły problemy z przelewami przychodzącymi i wychodzącymi.

„Monzo Stand-in” to niezależny zestaw systemów, które działają na Google Cloud Platform i w przypadku poważnego incydentu są w stanie przejąć kontrolę nad główną platformą banku, która z kolei działa w Amazon Web Services (AWS). W przeciwieństwie do tradycyjnych systemów zapasowych platforma ta obsługuje tylko najważniejsze funkcje Monzo, takie jak płatności kartami, wypłacanie gotówki, wysyłanie i odbieranie przelewów bankowych, sprawdzanie sald kont i transakcji oraz blokowanie lub odblokowywanie kart. Kluczowym aspektem ma być fakt, że system zapasowy ma kosztować fintech tylko około 1% wydatków generowanych przez platformę Monzo.

Aplikacja Monzo co jakiś czas sprawdza, czy Monzo Stand-in jest włączone w tle (dzieje się tak w przypadku pojawienia się awarii), a jeśli tak, przełącza się na uproszczony interfejs użytkownika, który obsługuje najważniejsze funkcje banku.

Platforma Stand-in miała swój pierwszy poważny test w sierpniu 2024 roku, kiedy to Monzo doznało poważnej awarii. Trwała ona około godziny, ale bank zapewnia, że szybko włączył zapasową platformę po wykryciu problemu i klienci mogli normalnie dokonywać transakcji. Platforma ma być wciąż rozwijana.

Pod koniec zeszłego roku pisaliśmy, że challenger bank Monzo wprowadził nową ofertę premium dla klientów biznesowych, po przekroczeniu liczby 500 tys. firm korzystających z jego usług. Nowy plan subskrypcyjny, nazwany Team, kosztuje 25 funtów miesięcznie. Ma oferować rozwiązania, które mogą wspomóc rozwój przedsiębiorstw, szczególnie tych małych i średnich.

Monzo jest już warte prawie 6 mld dolarów. Taką wycenę udało się osiągnąć dzięki sprzedaży akcji przez pracowników. Fintech zatrudnia ponad 3,7 tys. osób, a w ramach transakcji dodatkowe akcji w londyńskiej spółce nabyli dotychczasowi inwestorzy, tacy jak singapurski państwowy fundusz majątkowy (GIC) i StepStone Group.