Użytkownicy zrealizowali w tym kanale 258 mln operacji, z czego ponad 100 mln odbyło się zbliżeniowo. Mimo to największy udział w całkowitej liczbie transakcji nadal przypada płatnościom online – stanowią one niemal 49 proc. wszystkich płatności BLIKIEM.

Zgodnie ze sprawozdaniem finansowym za 2023 rok Polski Standard Płatności zanotował w zeszłym roku przychody na poziomie niespełna 322 mln PLN i zysk netto w granicach 145 mln złotych. PSP na koniec 2023 roku dysponował kapitałem własnym w wysokości ponad 419 mln PLN.

Najwięcej transakcji BLIKIEM w e-commerce

Od stycznia do czerwca br. użytkownicy aktywnie korzystali z BLIKA, wykonując ponadprzeciętną liczbę transakcji. W całym pierwszym półroczu było ich ponad 1,1 mld, z czego ponad 601 mln zostało zrealizowanych w drugim kwartale 2024 r.

Średnia kwota transakcji BLIKIEM w pierwszym półroczu 2024 r. wynosiła 143 zł. Natomiast wartość wszystkich operacji zrealizowanych za jego pomocą od stycznia do czerwca br. osiągnęła poziom 157,8 mld zł, czyli o 46 proc. więcej niż rok wcześniej. W drugim kwartale br. użytkownicy wydali za pomocą BLIKA 83,9 mld zł.

W pierwszym półroczu 2024 r. co druga transakcja odbywała się w kanale e-commerce. Między styczniem a czerwcem br. konsumenci zapłacili za zakupy online 544,5 mln razy – czyli o 28 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2023 r. W omawianym półroczu wartość transakcji online osiągnęła 79,1 mld zł wobec 56,6 mld rok wcześniej – co oznacza wzrost o 40 proc. względem pierwszych sześciu miesięcy poprzedniego roku.

Płatności w terminalach w Polsce i za granicą

Między styczniem a czerwcem br. rosnącą popularnością wśród użytkowników BLIKA cieszyły się transakcje w tradycyjnych terminalach płatniczych. W tym okresie Polacy zapłacili w ten sposób 258 mln razy, czyli o 58 proc. więcej niż analogicznym okresie rok wcześniej. Duży wpływ na rozwój tego kanału miały płatności zbliżeniowe BLIK, które na koniec czerwca br. stanowiły już ponad 40 proc. wszystkich operacji w POS. Oprócz Polski najchętniej z BLIKA zbliżeniowego korzystano w Niemczech, Czechach, Holandii, we Włoszech oraz Hiszpanii.

Warto przypomnieć, że BLIK jest obecnie w trakcie ekspansji zagranicznej. BLIK SK, dawniej Viamo, zacieśnia relacje z kolejnym bankiem działającym na Słowacji. Celem partnerstwa z mBank SK jest pełna integracja BLIKA z aplikacją mobilną tej instytucji i udostępnienie klientom płatności online za pomocą kodu BLIK. Wcześniej BLIKA wdrożył słowacki Tatra banka.

Oprócz Polski i Słowacji, BLIK planuje w najbliższym czasie rozszerzyć swoją działalność na Rumunię. W 2023 roku utworzono spółkę BLIK Romania S.A., która będzie odpowiedzialna za wdrażanie i popularyzację systemu płatności mobilnych BLIK w tym kraju.

Przelewy na telefon BLIK z kolejnymi wzrostami

W dalszym ciągu na znaczeniu zyskiwały także przelewy na telefon BLIK. W drugim kwartale br. użytkownicy zlecili aż 150,7 mln takich transakcji, czyli o połowę więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Warto podkreślić, że płatności P2P stanowią obecnie ponad jedną czwartą wszystkich operacji BLIKIEM. Ich wartość między kwietniem a czerwcem br. osiągnęła poziom 22 mld zł – o 65 proc. więcej niż rok wcześniej.

W pierwszym półroczu br. odnotowano również stabilny wzrost w zakresie wpłat i wypłat gotówki w bankomatach, które stanowią 3 proc. wszystkich transakcji BLIKIEM. Polacy skorzystali z tej funkcji 34 mln razy (wzrost o 18 proc. h/h) – z czego 30,1 mln stanowiły wypłaty, a 3,9 mln wpłaty.

Na koniec czerwca bieżącego roku w systemie zarejestrowanych było już 30,3 mln aplikacji mobilnych, a niemal 17 mln użytkowników aktywnie korzystało z BLIKA, co oznacza wzrost odpowiednio o 10 i 20 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim.