Nowe przepisy mają wejść w życie w październiku bieżącego roku. Firmy krypto będą musiały upewnić się, że ludzi posiadają odpowiednia wiedzę i doświadczenie, aby inwestować w kryptoaktywa. Podmioty z rynku muszą również wprowadzić jasne ostrzeżenia o ryzyku i zapewnić, że reklamy są jasne, uczciwe i nie wprowadzają w błąd. Podobne regulacje zostały wprowadzone przez FCA rok temu – dotyczyły reklam inwestycji wysokiego ryzyka.
Nowe regulacje dla sektora kryptowalut w Wielkiej Brytanii
W przyszłości firmy promujące produkty lub usługi kryptowalutowe będą musiały komunikować wyraźne ostrzeżenie, takie jak: „Nie inwestuj, jeśli nie jesteś przygotowany na utratę wszystkich zainwestowanych pieniędzy. Jest to inwestycja wysokiego ryzyka i nie powinieneś oczekiwać, że będziesz chroniony, jeśli coś pójdzie nie tak. Poświęć 2 minuty, aby dowiedzieć się więcej”.
Dodatkowo podmioty reklamujące kryptoaktywa będą musiały wprowadzić 24-godzinny okres „karencji” dla nowych inwestorów. Jeśli początkująca osoba zechce kupić kryptowalutę, to po pierwszej transakcji nie będzie od razu mogła dokonywać kolejnych. Co więcej zabronione będzie oferowanie bonusów za polecanie i zapraszanie znajomych.
Badania przeprowadzone przez FCA pokazują, że szacowany odsetek osób posiadających kryptowaluty w Wielkiej Brytanii wzrósł ponad dwukrotnie w latach 2021-2022. W badaniu wzięło udział 2 tys. osób, z których 10% stwierdziło, że posiada jakiś rodzaj kryptoaktywa.
Na początku roku brytyjski rząd zapowiedział kolejne regulacje dla sektora kryptowalut. Miało to być spowodowane upadkiem giełdy FTX, który odbił się szerokim echem na całym rynku finansowym. Zamiarem rządu jest objęcie scentralizowanych giełd kryptowalut regulacjami na wzór tych regulujących już usługi płatnicze.