Choć deklarowany wpływ AI na decyzje finansowe polskich respondentów rośnie z roku na rok, przynosi to więcej korzyści niż obaw. Czy Polacy byliby skłonni przejść z poziomu zasięgania opinii AI, na poziom zlecania jej zakupów? Czy trend po jakimś czasie się odwróci i staniemy się względem AI bardziej sceptyczni, jak Niemcy, Holendrzy i Szwajcarzy?

Black Friday ma się dobrze

Na pytanie gdzie robisz większość zakupów w Black Friday tylko 16% badanych Polaków sprostowało, że nie planują wtedy zakupów (to najniższy odsetek wskazań w Europie, obok Włochów 15%). Większość nie przepuści okazji. 42% badanych Polaków deklaruje, że w Black Friday wybierają sklepy online (to najwyższy wynik w Europie, gdzie średnia to 30%), a co czwarty preferuje sklepy stacjonarne (w zakupach offline przodują Portugalczycy, 39%). Zakupy w aplikacji banku to wciąż margines (2%).

Popularniejsze są aplikacje marek, 11% (tu liderem są Rumuni, 19%). Na końcu listy są zakupy w social mediach, Facebook (3%) i Instagram (1%), te jednak są istotne jeśli chodzi o reklamę. To tam (Instagram, TikTok, Facebook) w formie reklam, badani widują najbardziej kuszące okazje zakupowe (32%). W szczególności wskazują tak polscy respondenci z pokolenia Z, w wieku 18-28 lat (42%).

Elfy Mikołaja to GPT, Gemini i Perplexity

36% badanych Polaków uważa, że AI ma większy wpływ na ich zwyczaje zakupowe i decyzje finansowe niż rok temu (drugi najwyższy wynik w Europie, po Portugalii 42%). W szczególności wskazują tak w Polsce mężczyźni (42%), mieszkańcy województwa lubuskiego (46%) i mazowieckiego (45%), oraz millenialsi (29-44 lat, 46%), którzy wyprzedzają pod tym względem generację Z (18-28 lat, 42%).

Do rosnącego wpływu AI na zakupowe decyzje niechętnie przyznają się Holendrzy (16%) i Belgowie (17%), być może go sobie nie życzą. Gdzie zatem potencjalne korzyści? 25% badanych Polaków skorzysta z porad AI w trakcie zakupów Black Friday, Cyber Monday i przed Świętami, przede wszystkim, jako źródła inspiracji i pomysłów (najwyższa liczba wskazań w Europie), ale częstą motywacją jest też oszczędność czasu (18%) i pieniędzy (21%). W Europie dominuje ten ostatni powód (28%), zwłaszcza u Szwedów (35%). Nie bez powodu kolejni dostawcy usług dodają do ofert funkcje AI, subskrypcję Perplexity do płatnych planów dodał także Revolut.

AI nie takie straszne, Polacy chętni do korzystania

Korzystanie ze sztucznej inteligencji na zakupach nie wszystkim się podoba. Na pytanie o powody by skorzystać, 25% badanych w Europie odpiera, że nie skorzysta (wśród malkontentów najwięcej jest Holendrów 37%, Brytyjczyków 33%, Irlandczyków, Szwajcarów i Belgów, po 30%). Od AI odżegnują się też niekiedy Polacy (18%), częściej kobiety (20%), mieszkańcy warmińsko-mazurskiego, podlaskiego, małopolskiego (po 25%) i osoby 60+ lat (32%).

Co niepokoi? Główna obawa badanych Polaków (13% wskazań) przed korzystaniem z AI przy okazji Black Friday i zakupów przed Świętami wiąże się z ochroną danych (15% w Europie). Nie mniej, 25% badanych nie ma oporów by korzystać z AI (drugi najwyższy wynik w Europie, po Węgrzech 26%). Brak obaw podkreślają zwłaszcza mężczyźni (28%), millenialsi 29-44 lata (28%), mieszkańcy pomorskiego (34%) i lubuskiego (36%). Czy tryb AI to stały element zakupów, czy o prezentach dla bliskich lepiej z AI nie rozmawiać?