Rafał Tomaszewski: Dzień dobry. Na początek zapytam czym zajmuje się Easy Check? Jakie rozwiązania oferujecie?
Zbigniew Hordecki: Easy Check to spółka, która na podstawie dyrektywy PSD2 i uprawnień nadanych przez Komisję Nadzoru Finansowego, oferuje rozwiązania dające dostęp, za zgodą i wiedzą ich właścicieli, do informacji o rachunku bankowym użytkownika. Wśród proponowanych rozwiązań, nasi partnerzy mogą skorzystać przede wszystkim z usługi AIS polegającej na dostarczeniu danych z rachunku bankowego klienta lub AIS+, w ramach której przekazane informacje na temat transakcji są również odpowiednio uporządkowane i podzielone na kategorie określające rodzaj transakcji.
Dzięki temu możemy wyodrębnić cechy użytkownika rachunku, np. dowiadując się, jaka jest jego sytuacja mieszkaniowa, ile posiada dzieci lub, w przypadku klientów biznesowych, z iloma kontrahentami współpracuje w określonym czasie. Te usługi oferujemy w dwóch wariantach – jednorazowym i cyklicznym. W tym drugim przypadku, za raz wydaną zgodą przez właściciela rachunku, możemy kilkukrotnie w danym okresie udostępnić informację na temat historii jego transakcji. Nasze rozwiązanie umożliwia również agregację danych w różnych okresach czasowych, czyli obserwowanie działań na transakcjach z poszczególnych kategorii.
Dodatkowo, korzystając z informacji z rachunku bankowego jesteśmy w stanie określić źródło, rodzaj i wysokość dochodów klienta. Ponieważ współpracujemy z większością polskich banków, usystematyzowane w ten sposób dane dają pełny obraz konsumentów i przedsiębiorców korzystających z polskiego rynku finansowego.
R.T.: W takim razie do jakich branż kierujecie swoją ofertę?
Z.H.: Odbiorcami usług oferowanych przez Easy Check są firmy z sektorów pożyczkowego, bankowego, leasingowego oraz faktoringowego. Ale cieszy się także zainteresowaniem innych branż np. ubezpieczeniowej i telekomunikacyjnej. Działamy również z dostawcami systemów ERP oraz firmami oferującymi systemy księgowe. Nasze rozwiązania znajdują również zastosowanie w sektorze e-commerce m.in. przy odroczonych płatnościach (BNPL).
R.T.: Co dokładnie umożliwia Wam licencja AISP od UKNF?
Z.H.: Dostęp do historii transakcji z rachunku bankowego klienta, który wyraził na to zgodę.
R.T.: W takim razie jakie korzyści oznacza to dla Waszych klientów?
Z.H.: Przede wszystkim, na podstawie udostępnionych i odpowiednio uporządkowanych danych, są w stanie dokonać rzetelnej oceny sytuacji finansowej swojego klienta. To z kolei umożliwia im nie tylko dopasowanie oferty finansowania do jego możliwości, ale przede wszystkim lepszą ocenę ryzyka i pozwala zadbać o swoje bezpieczeństwo finansowe czy nawet przyspieszyć decyzję o odroczeniu płatności.
Sprzedający otrzymują bardzo wiele informacji o kliencie m.in. jego charakterystykę i predyspozycje do kupowania. To zupełnie nowa forma weryfikacji wypłacalności konsumenta.
Dzięki rozwiązaniom, które oferuje Easy Check łatwiej uniknąć również oszustów wyłudzających, np. pożyczki na fałszywe lub skradzione dane osobowe. Informacje na temat historii transakcji pozwalają stwierdzić, czy mamy do czynienia z realnym kontem użytkownika, który robi na przykład regularne zakupy lub tankuje samochód, czy jest to martwy rachunek założony tylko w celu zaciągnięcia konkretnego zobowiązania.
R.T.: A czy otwarta bankowość może być wykorzystywana także poza sektorem finansowym?
Z.H.: Jak najbardziej. Takie rozwiązania znajdą zastosowanie również wśród systemów ERP, firm odpowiedzialnych za systemy księgowe, w sektorze ubezpieczeń oraz w relacjach biznesowych między dużymi przedsiębiorstwami. Otwarta bankowość jest również odpowiedzią na wiele potrzeb e-commerce.
R.T.: Jak oceniacie rozwój open bankingu na polskim rynku? Jak to wygląda w porównaniu do innych rynków europejskich?
Z.H.: W Polsce otwarta bankowość cały czas się rozwija. Widać żywe zainteresowanie rozwiązaniami, które na niej bazują. Wiemy to na przykładzie firmy Easy Check.
Z drugiej strony, w porównaniu z europejskimi liderami open banking, np. Wielką Brytanią, widać, że jest jeszcze dużo możliwości, miejsc i branż, które skorzystałyby na odważnym sięgnięciu po rozwiązania bazujące na otwartej bankowości.
R.T: Na koniec naszej rozmowy zapytam o plany na przyszłość Easy Check. Co chcecie osiągnąć w ciągu najbliższych miesięcy?
Z.H.: Easy Check chce być liderem na rynku w dostarczaniu rozwiązań w oparciu o otwartą bankowość. Zależy nam również na tym, żeby uzupełnić portfolio usług Kaczmarski Group, którą obok Easy Check tworzą m.in. Krajowy Rejestr Długów BIG SA, Kaczmarski Inkasso i Narodowy Fundusz Gwarancyjny. Grupa dostarcza przedstawicielom biznesu rozwiązania ułatwiające zarządzanie firmowymi finansami oraz ocenę ryzyka. Dzięki danym z rachunków bankowych dostarczanym przez Easy Check będziemy mogli poszerzyć paletę usług analitycznych.
R.T.: Dziękuję za rozmowę.
Z.H.: Dziękuję.
Ze Zbigniewem Hordeckim, CEO Easy Check, rozmawiał Rafał Tomaszewski.