Warto podkreślić, że tak dobre wyniki branży leasingowej są również konsekwencją zmian technologicznych w sektorze. Produkty pozwalające na wykorzystanie leasingu jako metody płatności w zakupach online czy cyfrowy podpis kwalifikowany, który pozwala zawierać umowy leasingowe online bez wychodzenia z domu, to tylko część z wielu nowoczesnych rozwiązań wdrożonych w ostatnich dwóch latach pandemii koronawirusa.

Z dobrodziejstw rosnącej roli nowych technologii w leasingu coraz częściej korzystają mikro i małe firmy. Klienci o obrotach do 5 mln zł odpowiadają za 54,1% wszystkich leasingowych inwestycji w 2021 roku. Rośnie również popularność zakupów samochodów elektrycznych oraz tych napędzanych LPG – finansowanie leasingowe takich pojazdów w ubiegłym roku osiągnęło kwotę 672,1 mln złotych.

Co ciekawe, po raz pierwszy portfel aktywnych umów leasingowych (160,6 mld zł) był wyższy od salda kredytów udzielonych firmom przez banki (159 mld zł). Co o wynikach i dalszych perspektywach branży leasingowej myślą specjaliści Ailleron, kluczowego dostawcy rozwiązań IT dla branży leasingowej?

Paweł Krasuski, Executive Sales Director Ailleron

Zgodnie z przewidywaniami, wyniki branży po 2021 osiągnęły rekordowy poziom. To zbieżne z oczekiwaniami, które wskazywały na powrót do dobrze znanych trendów wzrostowych, do których przyzwyczaiła nas od lat branża leasingowa. Można stwierdzić, że wynik 2018 r. był mocniej niż zakładano wywindowany szczególnie w wyniku aktywności klientów w czwartym kwartale na skutek zmian regulacyjnych związanych przede wszystkim z rozliczeniem korzyści podatkowych dla finansowania pojazdów lekkich. Wynik 2019 to z kolei efekt korekty końcówki 2018, a rok 2020 to niestety rezultat ogromnej niepewności na rynkach wywołanej pandemią koronawirusa. Ubiegły rok to odzwierciedlenie aktywności sprzedażowej we względnie „normalnych” okolicznościach.

Myślę, że wynik z poprzedniego roku bardzo dobrze oddaje kondycję branży: ciągle rosnącą popularność tej formy finansowania, konkurencyjność względem typowo bankowych rozwiązań kredytowania działalności gospodarczej, wzrostu liczby mikroprzedsiębiorstw, rosnącego zatrudnienia w branży IT, gdzie świadczenie usług w formie B2B jest naturalne, a także zachodzących zmian w preferencjach klientów związanych z przestawieniem się z formy posiadania aktywów na ich użytkowanie. To sprawia, że przybywa wyzwań dla firm, takich jak Ailleron, która konsekwentnie realizuje ambicję bycia strategicznym partnerem technologicznym dla polskich i zagranicznych firm z branży finansowej.

Zapewniamy firmom leasingowym rozwiązania, które umożliwią im kompleksową obsługę w kanałach zdalnych. Od dłuższego czasu doskonalimy nasze produkty w tym kierunku i dążymy do tego, by być partnerem technologicznym pierwszego wyboru. Choć trudno przewidzieć wyniki branży w 2022 roku, biorąc pod uwagę bardzo skomplikowaną sytuację za naszą wschodnią granicą, to jednak pozostajemy optymistami i w żaden sposób nie wstrzymujemy naszych działań akwizycyjnych oraz rozwojowych.

Krzysztof Rejkowicz, Business Development Manager Ailleron

Pomimo trudnego otoczenia gospodarczego, spółki leasingowe mogą zaliczyć ostatnie lata do udanych. Tylko w ostatnim roku mogliśmy zauważyć blisko 30% wzrost wartości aktywów finansowanych przez firmy leasingowe. Wynik ten udało się uzyskać m.in. dzięki szybkiej reakcji na trudną sytuację na świecie. W ostatnich latach znacząco wzrosło zainteresowanie digitalizacją procesów sprzedażowych. Dodatkowym czynnikiem stojącym za tymi zmianami był równoczesny rozwój rynku e-commerce – firmy otworzyły się na zdalne kanały sprzedaży, pozwalające na pozyskanie leasingu całkowicie online.

Dlatego tak ważne jest, żeby dostarczać klientom przyjazny i intuicyjny proces zakupowy, który przeprowadzi ich skutecznie od momentu wskazania produktu i złożenia wniosku do etapu zamówienia i podpisania umowy. Kluczowymi aspektami sprzedaży zdalnej stały się wygoda, łatwy dostęp do oferty oraz możliwość podpisu elektronicznego. Rozwiązanie, które wpisuje się w tę potrzebę i zmienia branżę leasingową, jest LeaseTech Prospect Portal. Portal umożliwia sprzedawcom przesłanie linku do portalu zawierającego spersonalizowaną ofertę leasingu. Klienci otrzymują możliwość wyboru interesującego wariantu oferty, wprowadzenia danych potrzebnych do oceny ryzyka, sfinalizowania oferty przy pomocy kwalifikowanego podpisu elektronicznego, a także uiszczenia opłaty przy pomocy szybkich płatności online. I to wszystko bez wychodzenia z domu.

Z racji, iż coraz więcej osób świetnie odnajduje się w procesach sprzedaży online, spodziewamy się coraz większego zainteresowania takimi narzędziami. Wszystko wskazuje na to, że firmy leasingowe na dobre zaprzyjaźniły się z rynkiem e-commerce, co w przyszłości istotnie zwiększy udział leasingu w finansowaniu zakupów również na tym rynku.

Tekst został przygotowany w partnerstwie z  Ailleron, który tworzy rozwiązania IT  m.in. dla branży finansowej w Polsce i za granicą. Na temat współpracy Ailleron z Santander Leasing niedawno rozmawialiśmy z Adrianem Kaczmarkiem, Pawłem Krasuskim i Patrycją Leszek-Królikowską. O tej współpracy możecie także posłuchać w podcaście, który poprowadziła Izabela Kozakiewicz. O wyzwaniach w e-leasingu na 2022 rok przeczytacie tutaj.

*Wszystkie zaprezentowane dane pochodzą z raportu Związku Polskiego Leasingu „Wyniki branży leasingowej w 2021 roku”.