Fundacja została powołana w celu podejmowania działań w zakresie rozwoju płatności bezgotówkowych w Polsce,
w szczególności poprzez rozbudowę sieci akceptacji instrumentów płatniczych, upowszechniania i promocji obrotu
bezgotówkowego, a także działania na rzecz budowy innowacji technologicznych w płatnościach. Interesariuszami
Fundacji są: Mastercard, Visa, Ministerstwo Finansów, Związek Banków Polskich, a także banki i agenci
rozliczeniowi.

Polska Bezgotówkowa chwali się rekordowymi wynikami

W ramach flagowego Programu Fundacji zrealizowano już ponad miliard transakcji za pośrednictwem terminali. Mowa tutaj o urządzeniach zainstalowanych wśród małych, średnich i mikroprzedsiębiorstw, jednostek samorządu terytorialnego oraz organizacji charytatywnych.

Najwięcej transakcji odnotowano w województwach: mazowieckim (17,5% wszystkich transakcji), śląskim i wielkopolskim.  Łączna kwota transakcji wyniosła blisko 60 mld złotych. W II kwartale 2022 r. średni obrót na terminal wynosił 6,5 tys. zł. Jest to 23% wzrost względem analogicznego okresu 2021 r.

Analizując dane z podziałem na województwa i miejscowości, najwięcej terminali wdrożono w miejscowościach i miastach poniżej 100 tys. mieszkańców. Z kolei najniższy procent zainstalowanych terminali występuje na Podlasiu oraz w województwach podkarpackim i warmińsko-mazurskim. Są to również regiony, gdzie liczba transakcji bezgotówkowych jest najniższa.

— Zależy nam na tym, aby dotrzeć z Programem zwłaszcza do osób i przedsiębiorców, którzy nie mieli jeszcze możliwości, aby poznać korzyści wynikające z obrotu bezgotówkowego. Dlatego też, jako Fundacja, prowadzimy szereg działań edukacyjnych, które mają pomóc w zwiększeniu świadomości na temat tego, jak ważny i korzystny jest dla konsumentów wybór sposobu dokonywania płatności – mówi Zbigniew Wiśniewski, wiceprezes zarządu, Fundacja Polska Bezgotówkowa.