Konkursy w mediach społecznościowych to metoda wyłudzenia danych, po którą często sięgają oszuści. Jakiś czas temu na Facebooku pojawiła się reklama loterii, w której można było rzekomo zdobyć robota kuchennego Monsieur Cuisine. Kliknięcie w link i podanie danych groziło utratą 300 zł miesięcznie.
Cyberprzestępcy organizując fałszywe konkursy podszywali się także m.in. pod Media Markt. Wysyłali do potencjalnych ofiar e-maile o zdobyciu nagrody, którą można odebrać po przekazaniu danych karty płatniczej. W rzeczywistości dane te służyły do uruchomienia płatnej subskrypcji.
Uwaga na fałszywe konkursy
Tym razem oszuści kuszą na Instagramie możliwością wygrania nowego modelu telefonu lub suszarki Dyson SuperSonic. W poście informującym o konkursie oznaczają przypadkowe osoby. Podanie danych karty płatniczej po kliknięciu w link skutkuje uruchomieniem płatnej subskrypcji. W jej ramach ofiara będzie cyklicznie tracić z konta określoną kwotę.
Co robić, gdy z konta znikają pieniądze w ramach płatnej subskrypcji? CyberRescue radzi by na samym początku wyzerować limity na transakcje internetowe na karcie oraz ją zastrzec. Należy również spróbować skontaktować się z usługodawcą, u którego została włączona opłata i poprosić o jej dezaktywowanie.
Próbujmy również wyegzekwować od usługodawcy zwrot pobranych środków, ewentualnie możemy zgłosić się do banku w celu skorzystania z procedury chargeback (reklamacji kartowej), która jest dedykowana m.in. nieautoryzowanym transakcjom kartowym – zaleca CyberRescue.