Poniższy artykuł został przygotowany we współpracy z firmą Ailleron, która dostarcza innowacyjne rozwiązania i świadczy usługi technologiczne dla branży finansowej: banków, firm leasingowych i branży fintech. Grupa Ailleron obsługuje ponad 160 firm w ponad 40 krajach, a spółka Ailleron SA jest notowana na GPW od 2011 r.

Jak wybrać software house w branży finansowej?

Na pierwszy rzut oka produkty i usługi finansowe wyglądają podobnie. Tymczasem tylko nieliczne banki i instytucje są gotowe na nowe i dopiero nadchodzące wyzwania cyfrowej transformacji. A to dlatego, że trudno nadążyć za rewolucyjnymi zmianami w oczekiwaniach i codziennych nawykach ich klientów. Na pewno łatwiej robi się to z odpowiednim partnerem. Pomoże on nam zbudować strategię „future-fit technology” oraz zapewni kompleksowe wsparcie.

W jednym ze swoich case-study firma badawcza Forrester definiuje „future-fit technology” jako podejście do technologii, które stawia klienta w absolutnym centrum i umożliwia lepszą konfigurację struktur i możliwości biznesowych.

Chodzi o to, aby realizować potrzeby klientów i pracowników, które dopiero się pojawią. Ma to być możliwe dzięki skutecznej adaptacji i zapewnieniu odporności na współczesne zagrożenia. Odpowiedni partner podpowie, jak wdrożyć i realizować taką strategię i z jakich narzędzi czy usług korzystać.

Rozwój technologii napędza zarówno branżę fintech, jak i banki. Kluczowa jest tutaj zmiana sposobu działania dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii – tak, aby technologia pomagała, a nie przeszkadzała. Innowacyjne rozwiązania, wykorzystywane najszybciej i najczęściej w bankowości detalicznej, zaczynają być widoczne również w bankowości biznesowej i korporacyjnej. I to pomimo większej odpowiedzialności, skomplikowanych systemów pod kątem stosu technologicznego i
integracji czy większego długu technologicznego.

Dobry partner w obszarze oprogramowania dla branży finansowej powinien mieć dużą elastyczność działania. Dzięki temu będzie mógł oferować adekwatne do sytuacji oraz dopasowane do potrzeb klienta gotowe rozwiązanie lub odpowiadające aktualnym trendom usługi technologiczne.

Wybór nie zaczyna się w arkuszu kalkulacyjnym

Każdy z nas mniej lub bardziej przyzwyczaił się do „postpandemicznego” świata i codziennie oswaja zmianę na wielu płaszczyznach swojego życia. Najpierw pandemia, potem „zdalna” rewolucja technologiczna, teraz kolejne zagrożenia w postaci wojny i inflacji. Klient końcowy szuka więc prostych i przyjemnych rozwiązań wszędzie, gdzie to tylko możliwe. Dotyczy to zarówno finansów jak i bankowości mobilnej czy elektronicznej.

Partner, na którego się zdecydujesz, musi to rozumieć. Kandydat powinien posiadać ekspertów, śledzących najnowsze trendy w obszarze cyfrowych finansów oraz zasób specjalistycznej wiedzy. Z drugiej strony, na drodze do oczarowania klientów, rolą banku czy innej instytucji finansowej jest zdiagnozowanie potrzeb i możliwości swojej organizacji.

Trendy bankowości z 2021 roku, takie jak omnikanałowość, cyberbezpieczeństwo i kompleksowa automatyzacja, to dziś już must-have. Jeżeli jednak chcesz sprostać oczekiwaniom swoich klientów to trzeba do tego dodać najbardziej innowacyjne praktyki i rozwiązania. Chodzi tu np. o technologie związane ze sztuczną inteligencją, uczeniem maszynowym (AI/ML), rozwojem mikroserwisowej architektury czy rozwiązania takie jak Data Platform.

Znajdź więc partnera, który tworzy specjalistyczne rozwiązania i świadczy usługi w oparciu o wiedzę na temat aktualnych potrzeb branży finansowej oraz możliwości integracji z wykorzystywanymi w niej systemami. Takiego, który wspólnie z Tobą zadba o optymalny rozwój finansowych produktów i usług.

Znaki szczególne i partnerska oferta

Wybór właściwego software house’u warunkuje kilka elementów. Mowa tutaj np. o połączeniu wiedzy o transformacji cyfrowej, ze świadomością możliwości i potrzeb swojej organizacji na nieco głębszym, technologicznym poziomie. O ile Twoje cele biznesowe, są przeważnie klarowne i zrozumiałe, o tyle wybór optymalnego rozwiązania, produktu czy usługi nie jest już taki łatwy.

Właśnie w tym momencie potrzebujesz dobrego software house. Wybór partnera to tak naprawdę świadomość tego, co mogą zaoferować najlepsze firmy informatyczne, oraz sprawdzenie, jak każda z nich rozumie partnerstwo. Analiza dostępnych ofert będzie wówczas o wiele łatwiejsza.

Na co jeszcze zwracać uwagę?

Branża finansowa to środowisko, w którym występuje bardzo dużo skomplikowanych uwarunkowań i zależności. Zarówno tych dotyczących samych procesów, jak i związanych z regulacjami, narzucanymi przez zewnętrzne instytucje. Najlepiej wybrać więc partnera, który ma duże doświadczenie we współpracy z instytucjami finansowymi, a wśród jego klientów są znane marki.

To daje pewność, że dostawca został sprawdzony pod każdym kątem, może zapewnić bezpieczeństwo oraz zna i rozumie specyfikę branży. Być może posiada też kompetencje, aby pomóc już na etapie planowania procesów i rozwiązań. Z odpowiednim partnerem razem poszukacie najlepszego rozwiązania. Nie ma tu różnicy, czy będzie to gotowa platforma, pojedynczy komponent, czy też kompleksowa usługa.

Aby wspierać transformację kompleksowo i kreować “future-fit technology”, oprócz najlepszych specjalistów, potrzebujesz również unikalnych kompetencji związanych z szeroko pojętym #CustomerExperience. Najlepszy partner zbuduje razem z Tobą idealną ścieżkę komunikacji z każdym klientem, wykorzystując do tego np. design sprint’y i inne praktyczne narzędzia.

Indywidualne potrzeby klientów są dla nas punktem wyjścia przy każdej współpracy. Ailleron współpracuje z liderami nowoczesnej bankowości w Polsce i za granicą i wspólnie z nimi tworzy innowacyjne i specjalistyczne rozwiązania. Na liście dziesięciu najbardziej dojrzałych cyfrowo banków na świecie wg Finnoscore można znaleźć aż 3 klientów Ailleron. Uważnie śledzimy technologiczne trendy ze sztuczną inteligencją, zapewniamy kompleksowe wsparcie dla naszych klientów. Mam tu na myśli zarówno doradztwo w zakresie cyfrowej transformacji, UX design, jak i outsourcing, czy rozwiązania kompleksowe technologiczne. – mówi Marcin Dąbrowski, General Manager Fintech i członek zarządu firmy Ailleron.

Dostęp do bankowości elektronicznej czy mobilnej staje się powszechny i łączy się z wieloma aspektami naszej codzienności. Jednocześnie sposób, w jaki korzystamy z technologii oraz produktów i usług finansowych, może być wielką szansą lub wielkim zagrożeniem. W sieci wszechobecnej technologii, omnikanałowej komunikacji i wyśrubowanych zabezpieczeń online, wybór optymalnego partnera w zakresie usług i rozwiązań IT dla Twojego biznesu pomoże w znalezieniu Twojej szansy. Przy odpowiednim wsparciu możesz wyprzedzić konkurencję i przejąć rolę lidera w Twoim obszarze.