Dane Santander Consumer Banku wskazują, że 23 proc. Polaków korzysta z wielu usług subskrypcyjnych. 38 proc. deklaruje, że posiada jeden lub dwa pakiety. Z kolei wśród osób, które nie korzystają z takich rozwiązań – 8 proc. rozważa wykupienie ich w przyszłość, a 24 proc. uważa je za niepotrzebne. Jedynie 6 proc. przyznaje, że posiadało kiedyś subskrypcje, ale z nich zrezygnowało.
Czytaj także: Polacy chcą zredukować liczbę subskrypcji. Powodem rosnące koszty życia
Jakie subskrypcje wybierają Polacy?
Według badania 38 proc. użytkowników modeli subskrypcyjnych przeznacza na nie od 51 do 100 zł, a 32 proc. mieści się w przedziale 10-50 zł. Kwoty między 101 a 150 zł wydaje 19 proc., a powyżej 150 zł jedynie 7 proc. badanych.
Najpopularniejsze są usługi streamingowe takie jak Netflix, Spotify czy Max, z których korzysta aż 86 proc. respondentów posiadających aktywne subskrypcje. Druga najchętniej wykupowana subskrypcja to usługi dostawy produktów (59 proc.) jak Allegro Smart. Znacznie niższy odsetek wskazuje na aplikacje do zamawiania jedzenia (18 proc.), takie jak Uber Eats czy Wolt czy pakiety oprogramowania jak Microsoft Office 365 (17 proc.). Występujące w dużych miastach usługi przejazdu (Bolt, Uber) są używane przez 11 proc. ankietowanych.
Serwisy streamingowe cieszą się największą popularnością wśród Polaków. Jednak w zależności od wieku, na znaczeniu zyskują różne subskrypcje. Usługi dostawy produktów najczęściej (74 proc.) wybierają seniorzy. Z kolei z aplikacji do zamawiania jedzenia chętniej korzystają osoby w wieku 40-49 lat – 21 proc. badanych z tej grupy wiekowej. W przypadku usług przejazdów najchętniej wybierają je trzydziestolatkowie – 15 proc. z nich.
Największe korzyści?
Według raport „Doświadczenia e-commerce” niemal 40 proc. ankietowanych za kluczową korzyść uznaje stałą, przewidywalną opłatę. Nieco niższy odsetek (36 proc.) docenia zniżki i promocje, a 35 proc. wskazuje na lepszą cenę za subskrypcje. Wśród korzyści znalazł się jeszcze brak długoterminowego zobowiązania i możliwość rezygnacji w dowolnym momencie (34 proc.), automatyczny pobór opłaty (23 proc.), brak konieczności podejmowania ciągłych decyzji zakupowych (22 proc.), a także automatyczny dostęp do nowych treści (22 proc.). Dla 17 proc. ankietowanych subskrypcje są lepszym wyborem również ze względu na brak konieczności pamiętania o regularnym nabywaniu produktów oraz obaw o ich niedostępność.
Preferencje związane z korzyściami płynącymi z subskrypcji różnią się jednak w zależności od grupy wiekowej. Seniorzy (67 proc.) najbardziej cenią stałe i przewidywalne opłaty. Pięćdziesięciolatkowie natomiast zwracają uwagę na oszczędności wynikające z niższych kosztów w porównaniu do zakupów jednorazowych (43 proc.). Z kolei 41 proc. czterdziestolatków docenia rabaty i promocje dostępne w modelu subskrypcyjnym. W grupie trzydziestolatków największym atutem jest brak długoterminowych zobowiązań oraz możliwość rezygnacji w dowolnym momencie – taką opinię wyraża 45 proc. respondentów. Dla najmłodszych użytkowników, w wieku 18-29 lat, istotną zaletą pozostaje przewidywalność kosztów, co podkreśla 37 proc. badanych.