Z badania Fiserv Polska, właściciela marki PolCard from Fiserv wynika, że im większa miejscowość tym rzadziej używamy gotówki. Aż 84 proc. mieszańców miast powyżej 250 tys. docenia transakcje kartą telefonem bądź zegarkiem i regularnie z nich korzysta. Mniejszą popularność można zauważyć na wsiach, natomiast nadal jest to aż 67 proc. – wzrost o 7 pkt proc. w porównaniu z rokiem 2022.
Dlaczego część Polaków nadal płaci gotówką?
Polacy coraz chętniej korzystają z płatności bezgotówkowych. W tegorocznym badaniu zanotowano wzrost o prawie 5 pkt proc. w porównaniu do 2022 roku. Obecnie ponad 38 proc. Polaków rozlicza się bezgotówkowo zawsze, kiedy ma taką możliwość. Blisko 23 proc. robi to kilka razy w tygodniu, a prawie 14 proc. raz w tygodniu. Podobnie jak w poprzedniej edycji badania najrzadziej bezgotówkowo płacą osoby najstarsze. Warto jednak zaznaczyć, że 44 proc. respondentów powyżej 70 lat rozlicza się regularnie bezgotówkowo i jest to wzrost o 4 pkt proc. w porównaniu do poprzedniej edycji badania.
– Aż 86 proc. osób, które ukończyły studia wyższe preferuje płatności bezgotówkowe. W ten sposób rozlicza się również 77 proc. badanych z wykształceniem średnim i policealnym oraz ponad połowa – 53 proc. respondentów posiadających wykształcenie podstawowe. Najczęściej bez użycia gotówki rozliczają się osoby zarabiające między 4000 a 4999 zł netto, najrzadziej natomiast te, których dochód wynosi najmniej, czyli do 2000 zł netto – mówi Krzysztof Polończyk, prezes Fiserv Polska S.A.
Jak wynika z badania PolCard from Fiserv prawie 18 proc. badanych nie płaci bezgotówkowo bądź robi to bardzo rzadko (raz w miesiącu bądź rzadziej). Prawie 59 proc. respondentów w tej grupie twierdzi, że płaci gotówką z przyzwyczajenia. 47,5 proc. z nich uważa, że dzięki gotówce łatwiej kontroluje swoje wydatki, a 39 proc. nie lubi płacić bezgotówkowo. Co istotne, aż 56 proc. młodych osób w wieku 18-29 lat, które nigdy nie używają płatności bezgotówkowych bądź robią to bardzo rzadko odpowiedziało, że powodem tego jest to, że nie mają takiej możliwości w miejscach, gdzie robią zakupy.